عنوان
رابطه فقه و اخلاق از دیدگاه غزالی
استادراهنما
عباس کلانتری
استادمشاور
سیداحمد میرخلیلی
محل نشر
یزد
تاریخ نشر
1391
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
ابوحامد محمّد غزّالی از اندیشمندان و متفکّران برجسته و تأثیرگذار در تاریخ اندیشهی اسلامی است. از وی میتوان با عنوان «فقیه متکلّم» در دوران غزّالی متقدّم و «عارف اخلاقی» در دوران غزّالی متأخّر نام برد. غزّالی هم در زمینهی کسب معرفت و هم در زمینهی پی بردن به احکام و مسائل اخلاقی، روش تلفیقی در پیش گرفته و به عقل و وحی و شهود توجّه مینماید.با توجّه به روند حیات علمی غزّالی و با توجّه به بحران روحی که در اواسط عمر او پدید آمد، بجاست که دوران حیات وی را به دو بخش تقسیم کنیم و از آن با نام دوران غزّالی متقدّم و دوران غزّالی متأخّر یاد کنیم. در این تحقیق، دیدگاه غزّالی در مورد رابطهی فقه و اخلاق با تأکید بر این دو دوره از حیات علمی وی بررسی شده است و وجوه تفاوت و تشابه دیدگاه غزّالی متقدّم و غزّالی متأخّر مورد تأکید قرار گرفته است.غزّالی، به صراحت میگوید: فقه به خودیِ خود علمی مذموم است و در کنار علوم دنیوی قرار میگیرد، مگر اینکه صبغهای اخلاقی به خود بگیرد و هر قاعدهی فقهی به نتیجهی اخلاقی بینجامد. وی اخلاق را عبارت از اصلاح و پیراستن قوای سهگانهی تفکّر، شهوت و غضب میداند و با تأکید بر اصول و فضایل اخلاقی چهارگانهی حکمت، شجاعت، عفّت و عدالت، اخلاق را صبغهای عرفانی میبخشد.وی با هدف احیاء علوم دین در کتاب اخلاقی- عرفانی خود با همین عنوان فقه، اخلاق و عرفان را به ترتیب با تعابیر شریعت، طریقت و حقیقت تطبیق میدهد و اخلاق را به عنوان گمشدهی خود در فقه و عرفان را به مثابهی گمشدهی خود در اخلاق جستجو میکند و این چنین «فقه اخلاقی» و «اخلاق عرفانی» را ترسیم میکند و بسیاری از اندیشمندان را متأثر از خود میسازد. با بررسی تأثیر متقابل فقه و اخلاق میتوان از نتایج این پژوهش، در جهت آسیبشناسی فقه و تقویت فقه اخلاقی در جامعه استفاده نمود. همچنین میتوان ریشهی برخی ناهنجاریهای اخلاقی را مورد مطالعه و پیشگیری قرار داد.
واژههای کلیدی: عرفان، غزالی، رابطه فقه و اخلاق، فقه، اخلاق.