عنوان
درمان با محرمات
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه و اصول، تابستان 1397، شماره 97، ص.: 29-54.
تاریخ نشر
1397
توضیح
این پرسش از دیرباز در میان فقیهان مطرح بوده است که آیا میتوان بهوسیله محرمات به درمان بیماریها پرداخت و بهبودی و تندرستی را از این رهگذر برای بیماران به ارمغان آورد، یا ورود در این عرصه، حتی به انگیزه درمان نیز ممنوع و ناروا است؟
البته استفاده از حرام در درمان بیماریها، آنجا که بهرهوریهایی به جز خوردن و آشامیدن، مورد نظر باشد، چندان مشکلساز و حساسیّت برانگیز نیست، اما آنچه بیشتر مورد گفتگو و مناقشه است، خوردن و آشامیدن شیئی حرام با هدف درمانگری است، که در این زمینه هرچند بیشتر فقیهان، به ویژه متقدمان آنان، درمانگری با حرام را، چه به صورت مطلق، و یا در برخی از محرمات، ناروا دانسته و آن را بر نتابیدهاند، اما دیدگاهی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته جواز درمان با همه محرمات، بدون در نظر داشتن تفاوت میان آنها است؛ از این رو به منظور تبیین این دیدگاه و استحکامسازی آن، دلایل پنجگانهای سامان یافته، و تلاش شده است با فراهمسازی شرایط و پاسخدهی به احتمالات معارض و نقد دیدگاههای رقیب، زمینههای پذیرش و مقبولیّت این نظریّه تا حدودی فراهم آید.
واژههای کلیدی: احکام پزشکی، درمان با حرام، حرام درمانی