عنوان
اعمال تروریستی و تأثیر آن بر حقوق بشر (بررسی تطبیقی بین فقه امامی و حقوق بینالملل)
نویسنده
اصطلاحنامه
بررسی تطبیقی | تروریسم -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Terrorism -- religious aspects -- Islam) | تروریسم (Terrorism) | حقوق بشر -- جنبه های قرآنی (Human rights -- Qur'anic teaching) | حقوق بشر -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Human rights -- Religious aspects -- Islam) | حقوق بشر (Human Rights) | حقوق بین الملل (International law) | فقه امامیه | فقه جعفری (Islamic law, Ja'fari)
استادراهنما
عدنان الحسینی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1400
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
جامعه جهانی شاهد حوادث تروریستی بسیاری بوده تا آنجا که تبدیل به خطری شده که ملتها را تهدید میکند و ثبات و امنیت کشورها را بر هم میزند. تهدید تروریسم زمانی افزایش یافت که از عملیاتهای سنتی غیر سازمانیافته و تخریب و ترور به جرایم بینالمللی سازمانیافتهای تبدیل شد که مورد حمایت برخی کشورهایی هستند که توان مالی و قدرت عملیاتهای اطلاعاتی دارند؛ حتی فراتر از این باید گفت که دیگر تروریسم منحصر به استفاده از خشونت نبوده و انواع دیگری نیز دارد: همچون تروریسم الکترونیکی، تروریسم فکری و عقیدتی و نیز تروریسمی که با استفاده از رسانهها اعمال خشونتآمیز را تشویق میکند. با توجه به تهدید تروریسم بینالمللی برای جامعه جهانی، این جامعه از اوایل قرن بیستم اقدام به ایجاد یک ائتلاف جهانی برای مبارزه با تروریسم کرده و سازمانهای بینالمللی، منطقهای و اسلامی برای مبارزه با تروریسم تلاش کردهاند. همچنین حکومتها یک سری قوانین ملی برای مبارزه با تروریسم وضع کردهاند. دین مبین اسلام در منع تعدی به جان انسانها از قوانین وضعی جدید پیشی گرفته و همه جانها را یک جا نشمرده است و اگر کسی به جان دیگری تعدی کند انگار که به همه جانها تعدی کرده و هر کس خدمتی به یکی ارائه کند یا خیری برساند گویا به همه بشریت خدمت نموده است. بنابراین اسلام با انواع و اشکال مختلف تروریسم مبارزه میکند زیرا اسلام، دین صلح است و صلح در اسلام عمیقتر از آن است که تنها یک خواسته صرف باشد که دعوت به تحققش در زندگی نماید. صلح یکی از اصول عقیدتی اسلام و یکی از عناصر تربیتی آن است. صلح هدفی است که اسلام آن را در وجدان آدمی، متن جامعه و پیکر امت نهادینهتر میکند. از این منظر شریعت اسلام اصول و مبادی را وضع کرده که تروریسم یا "حرابه" را از بین میبرد. پژوهش حاضر به بررسی موضوع تروریسم پرداخته و برائت اسلام از اتهام تروریسم را ثابت کرده و نشان میدهد که مفهوم تروریسم در تاریخ اسلام و مسلمانان شناخته شده نیست بلکه در فرهنگ غرب است که معرفی شده و عملا به آن پرداختهاند. همچنین این پژوهش انواع تروریسم، اهداف، علل و آثار آن را نشان داده و با استناد به آیات قرآنی و احادیث نبوی و شواهد تاریخی ثابت میکند که اسلام، دین صلح، رحمت، برادری و گذشت است و نیز به بررسی جوانب اختلاف و اتفاق نظر اسلام و حقوق بینالملل پیرامون تعریف تروریسم و علتهای آن پرداختهایم. پژوهشگر از روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و تطبیقی استفاده کرده است. اهمیت بارز مطالعات تطبیقی بین شریعت اسلام و قانون وضعی در غنی ساختن تفکر و متن قوانین وضعی و بهروزرسانی عبارات فقه اسلامی و نزدیک ساختن آنها به اصطلاحات حقوقی است.
واژههای کلیدی: حقوق بشر، عمل تروریستی، فقه امامی، حقوق بین الملل.