عنوان
اعتبار اجتهاد در قاضی با تأکید بر نظر محقق خویی
نویسنده
ناشر
مجله رسائل، زمستان 1394 و بهار 1395، شماره 5 و 6، ص.: 119-138.
تاریخ نشر
1395
توضیح
حل مسئله » اعتبار اجتهاد در قاضی « علاوه بر ترسیم تصویری بهتر از جایگاه و شرایط قضات در فقه شیعه م یتواند کمک بزرگی به دستگاه قضایی کشور به حساب آید. حجم انبوه پروند هها و زما نبری و دیرکرد در رسیدگی به آ نها و کمبود قضات مجتهد بخشی از معضلات نظام قضایی کشور است. برخورداری قضات از ملکه اجتهاد در انتظا مبخشی به شیوه استنباط و صدور رای از یک سو و اعمال دقت نظر حداکثری در امور مربوط به جان، مال، عرض و ناموس مردم بسیار اثرگذار است. با این حال، فقهاء درباره اعتبار این شرط دیدگا ههای مختلفی دارند. مشهور فقهاء بر اعتبار اجتهاد در تصدی منصب قضاوت تا کید دارند. در مقابل، دو قول دیگر وجود دارد. گروهی آن را به طور مطلق ب یاعتبار م یدانند و گروهی دیگر مانند محقق خویی بر این باورند که اجتهاد برخلاف قاضی تحکیم تنها در قاضی منصوب معتبر است. این مقاله با بررسی ادلّه هر سه دسته از این فقهاء، در نهایت، قول مطابق با نظر محقق خویی را با استناد به ادلّه ایشان از جمله اصل عدم نفوذ حکم قاضی غیر مجتهد، اطلاقات و عمومات، اجماع و احتیاط درباره دماء و عرض و اموال مسلمین ترجیح داده است.
واژههای کلیدی: قاضی منصوب، قاضی تحکیم، اجتهاد قاضی، اعتبار اجتهاد