عنوان
کاربرد قاعده فقهی درء مفاسد در مقاصد شریعت
نویسنده
استادراهنما
مجید وزیری
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1395
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
مقصد اصلی اسلام از خلقت، هدایت انسان ها، رستگاری آنان و رسیدن به سعادت می باشد «وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، وصول به این مقصد در گرو آموزه های شریعت (دین) و تامین امنیت جانی، روانی، عرضی و مالی است. از بین رفتن هر یک از مصالح، مفسده محسوب می شود. وتعریفی که برای آن وضع کرد اند : زیان و تعدی کردن هر چیز از حد معمول خود و مفسد به کسی می گویند که از حد اعتدال خارج و با عناد و عدوان موجب بر هم زدن آسایش مردم شود. هدف دین میانه روی و حرکت از روی قانون و راه راست است (مصلحت) و نقطه مقابل آن مفسده است. قاعده درء مفاسد یک قاعده کلی است که بوسیله آن حکم داده می شود که باید هر گونه مسیرهای فساد و راه های ورود به آن بسته شوند تا به مصلحت های پنج گانه که عبارتند از حفظ دین، حفظ جان، حفظ عقل و روان، حفظ عرض و نوامیس، حفظ مال و دارایی آنان محفوظ باشد و از هر گونه تعدی به این ضروریات ممانعت شود.موضوع اصلی مطرح شده دراین پایان نامه، کاربرد قاعده درء مفاسد در مقاصد شریعت است، این که چه کاربردهایی در فقه و قواعد فقه و اصول دارد؟ پس از بررسی های لازم و رجوع به کتاب های فریقین، تاثیرات این قاعده بر فقه و اصول فقه با ذکر مصادیق مختصری از آن بیان شده است. دستاورد دیگر این تحقیق، معرفی مفاسد و مقاصد شریعت می باشد و این که شریعت اسلامی با وضع قوانین وقواعدی مثل قاعده ی درء مفاسد، سعی در حفظ مصلحت جامعه داشته و روزنه های فساد را از میان برده است .
واژههای کلیدی: مفسده، مصلحت، اهداف دین، ضروریات خمس، مصالح مرسله، مقاصد شریعت