عنوان
فقه رسانه: بایسته های فقهی در ساحت خبررسانی
نویسنده
ناشر
فصلنامه تحقیقات حقوق قضایی، پاییز و زمستان 1399، شماره 2، ص.: 137-152.
تاریخ نشر
1399
توضیح
بسیار واضح است وقتی شارع حفظ آبروی جامعهی مسلمین را مقدم بر آبروی آحاد مسلمین میداند قطعاا هر کاری که به آبروی جامعهی آنان لطمه زده و سبب تغییر و خوردهگرفتن دیگران به آنان بشود و مایهی ننگ و سرافکندگی آنان نزد سایر ملل گردد، در نزد خداوند متعال مغبوض و حرام خواهد بود. بدیهی است که اشاعهدهنده فحشاء و نشردهندهی اخبار قبائحی که در بین مسلمین انجام میشود و همچنین کسی که نشر اکاذیب در حق آنان مینماید و فواحشی که آنان مرتکب نگشتهاند را به ایشان نسبت میدهد، با این کار سببِ ازبینرفتن آبروی جامعهی اسالمی شده و وجههی آنان را در دید دیگران مخدوش میسازد و شارع هرگز راضی به این امر نمیباشد. از مجموع ادلّه به این نتیجه میرسیم که نقل و بازگوکردن خبر معصیت فیالجمله حرام است حال اگر بر آن معصیتِ بازگوشده، فحشاء صادق باشد و بر آن نقل و بازگونمودن، اشاعه صادق باشد به حکم آیهی 19 سورهی نور به عنوان یک حرام مستقل محکوم به حرمت خواهد شد. آنچه که امروز در قالب ممیزی گفتارها و نوشتارها و فیلمها و نمایشها مطرح میشود، همان توجه ویژه به اشاعه اخالق اسالمی در جامعه و پرهیز از اشاعه فحشاء و بیعفتی در بین مؤمنین است و بدیهی است وقتی کسی گناهی را برای افراد دیگر نقل میکند، قباحت و زشتی گناه در نظر مردم کمکم زائل میشود و با نشر خبر فحشاء، مفاسد دیگری همچون رواج حس بدبینی و ازبینرفتن اعتماد و یا مشوششدن چهرهی جامعهی مسلمانان در بین سایر ملل میتواند از تبعات سوء اشاعه فحشاء باشد.
واژه های کلیدی: فحشاء، اشاعه، عناوین محرّم، شیوع، اعانه بر اثم.