عنوان
عرف و بناهای عقلایی در مکتب فقهی امام خمینی (س)
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهشنامه متین، زمستان ۱۳۹۶، شماره ۷۷، ص.: ۹۳-۱۱۰.
تاریخ نشر
۱۳۹۶
توضیح
عرف و بناهای عقلایی و واژههای مشابه بهکرات در کتب و رسائل فقهی و اصولی و حقوقی موردتوجه فقیهان، اصولیون و حقوقدانان مسلمان قرارگرفته است. این واژه در فرهنگ لغات به معنای شناختهشده و ضد نکر است و در اصطلاح، قاعدهای است که مستقیماً از مردم سرچشمه گرفته فراگیر و پایا است و بهوسیله مقام صالح الزامی دانسته شده است.
سؤال این است که آیا عرف عقلا از منظر شرع و مکتب فقهی امامیه حجت بوده، شایسته است بر اساس آن عمل شود یا نه؟ نسبت عرف و شرع چیست؟
در نسبت عرف و شرع گفتهشده است عرف ممضا، عرف مردوع و عرف مرسل. عرف ممضا یعنی عرف مورد تأیید شرع. عرف مردوع، عرف مورد انکار شرع؛ اما عرف مرسل که شارع نسبت به آن نظری نداده است یا ما به آن دسترسی پیدا نکردهایم، حجیت آن مورد اختلاف است: بدون هیچگونه شرطی حجیت دارد؛ از طریق قاعده حسن و قبح حجیت دارد؛ اگر با امضای شارع اعم از تأیید مستقیم یا تأیید از طریق عدم الردع همراه باشد، حجیت دارد وگرنه غیرقابلقبول است.
امام خمینی قائل به حجیت ذاتی عرف بوده مشروط به امضا یا عدم الردع ولیکن امضای شارع را کاشف از عقلانی بودن عرف میداند. شیخالشریعه اصفهانی احراز عدم الردع را لازم نمیداند، بلکه عدم احراز ردع را کافی تلقی میکند.
واژههای کلیدی: عرف، عرف عقلا، امضاء ، ردع ، احراز، عدم احراز، عصر ظهور، عصرعدم ظهور.