عنوان
برابری و نابرابری سیاسی در اندیشه سیاسی امام علی (ع)
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهشنامه علوم سیاسی، زمستان ۱۳۸۶، شماره ۱، ص.: ۶۷-۸۹.
تاریخ نشر
۱۳۸۶
توضیح
خداوند تعالی، نوعِ انسان را ـ فارغ از هر نژاد و مذهب ـ گرامی داشت و فرشتگان مأمور شدند در مقابل کرامت انسانی به سجده درآیند و از اینجا بود که ماهیت واحد انسانی شکل گرفت. این برابری ماهیت انسان در نظام خلقت، برابری او را در نظام سیاسی رقم زد و درنتیجه «برابریهای سیاسی ـ اجتماعی» را برای او به دنبال آورد. این برابریها عمدتاً در پنج مورد خلاصه میشوند که عبارتند از: 1) برابری مردم در نگرش حاکمان؛ 2) برابری مردم در رفتار حاکمان؛ 3) برابری مردم و حاکمان؛ 4) برابری در امکانات و امکانها و 5) برابری صاحبان ادیان مختلف. دو اصل «شفافیت و تقدم آسیبمندان اجتماعی»، ضمانتاجرا و صحت اجرای این برابریها هستند. تنها ملاک برتری انسانها تقواست که به تصریح امام علی(ع) اجر و پاداش آن روز قیامت نزد خداست و هیچ امتیازی در حوزه حقوق سیاسی ـ اجتماعی به دنبال ندارد.
پس از این مرحله، در حوزه سیاست و اجتماع، به لحاظ توان، تلاش و استعداد، ما با انسانهای متفاوتی روبهرو هستیم و از آنجا که حق برابر برای انسانهای برابر است و در اینجا انسانها متفاوت میشوند، ضرورتاً باید نابرابریهایی در عرصه اجتماع شکل گیرد که شرط مشروعیت این نابرابریها، عادلانه بودن آنهاست. به موجب این شرط، برابریهای سیاسی ـ اجتماعی با عبور از قاعده «مردم به میزان عدالت در حق یکسانند»، در قالب نابرابریهای عادلانه تداوم مییابد.
واژههای کلیدی:هویت، منابع و فرصتها، امام علی(ع)، برابری، حق، حقوق بشر، عدالت.