عنوان
اصل مصلحت در نظام قانونگذاری اسلامی و تطبیق آن در حقوق خانواده
نویسنده
اصطلاحنامه
حقوق خانواده -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Domestic relations -- Religious aspects -- Islam) | حقوق خانواده (فقه) (Domestic relations (Islamic law)) | خمینی ، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸ -- دیدگاه درباره خانواده ها (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI -- Views on famiies) | خمینی ، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۸۶. -- دیدگاه درباره مصلحت (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI --Views on convenience) | فقه مقاصدی (Maqāṣid (Islamic law))
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۹
مشخصات ظاهری
۲۹۳ ص.
شابک
9786222452575
زبان
فارسی
توضیح
یادداشت: کتابنامه: ص. ۲۸۸ - ۲۹۳؛ همچنین به صورت زیرنویس.
موضوع: خمینی ، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۸۶. -- دیدگاه درباره مصلحت
موضوع: خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸ -- دیدگاه درباره خانوادهها
موضوع: Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI -- Views on famiies
موضوع: Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI --*Views on convenience
موضوع: فقه مقاصدی
موضوع: (Islamic law)
موضوع: حقوق خانواده (فقه)
موضوع: Domestic relations (Islamic law)
موضوع: حقوق خانواده -- جنبههای مذهبی -- اسلام
موضوع: Domestic relations -- Religious aspects -- Islam
رده بندی کنگره: BP۱۶۱/۷
معرفی مختصر کتاب
اسلام دین جامع و البته جاودانی است. شریعت اسلامی نیز با بهرهمندی از قواعدی همچون قاعده مصلحت به اثبات این ادعا کمک میکند. ولی هر مصلحتی مطلوب نیست؛ و حجیت مصلحت در فقه امامیه هرگز نباید سر از مصالح مرسله اهل سنت در آورد و یا موجب قدسیت زدایی از فقه و سکولاریزاسیون شود. از سوی دیگر، با تأسیس نظام اسلامی در ایران و نیز اقبال مسلمین به احیای ظرفیتهای نهفته در دین اسلام، ما را بایسته میدارد که قواعد پویا ساز این دین را کشف و تبیین کنیم. مصلحت، یکی از قواعد موثر در پویایی است. بیشک از رازهای جاودانگی شریعت اسلامی، وجود عنصر مصلحت در آن است. مسئله این است که جایگاه حجیت این قاعده در فقه چگونه است؟ فقه حکومتی، چه ابتنایی بر مصلحت دارد؟ حقیقت آن است که بحث فقه و مصلحت، بحثی تطبیقی، بین مذهبی و فلسفه فقهی است. نکته برجسته دیگر اینکه، آنچه در اندیشه فقهای امامیه مصلحت خوانده میشود، هیچگونه انفکاک و مرز فاصلی با حقیقت ندارد، بلکه چهره و تجلی حقیقت در شرایط مختلف است.