عنوان
برخورد حاکمیتی با بازیهای آسیبزا، مشروع نیست
نویسنده
محل نشر
سایت شبکه اجتهاد
تاریخ نشر
[بی تا].
زبان
فارسی
توضیح
در آغاز باید معیاری برای ضلالت و تشخیص آن مشخص کرد و اینکه آیا معیار، تشخیص فرد است یا جمع؟ ملااحمد نراقی در تعریف ضلال میگوید: مراد از ضلال آن چیزی است که واقعاً مخالف با حق باشد، همانطور که مخالف ضروری نیز چنین است یا آنکه مراد از ضلال تنها مخالف با حق برحسب علم مکلف است اما در جایی که مخالفت با حق از نظر شخص صورت ظنی داشته باشد، فایدهای ندارد. صاحبجواهر در تعریف کتب ضلال پس از آنکه نظر استاد خود کاشفالغطاء را نقل میکند که بهصورت سلبی بسیاری از مواردی که در کتابهای فقهی از مصادیق کتاب ضلال را خارج از موضوع دانسته و خواسته تا محدودهای برای تعریف این عنوان کاشفالغطا تعیین کند، مینویسد: منظور از کتب ضلال آن نیست که در آنها بههیچوجه سخنان خلاف حق نداشته باشد، وگرنه نباید به هیچ کتابی مراجعه کرد، مانند کتابهای لغت و ادب عربی و تفسیر و غیر آنها که احیاناً در آنها موارد خلاف حق دیده میشود و لازمه چنین سخنی آن است که این کتابها را از باید بین برد. البته ملاک و معیارش همان معیار کتب ضاله است که باید بحث کنیم اولاً مراد از کتب ضاله چیست که مختصری اشاره شد و ثانیاً مصادیق آن کدامند؟ همچنین نوع برخورد فقها با کتب ضلال چگونه بوده است؟ آیا آنها را آتش میزدند یا به نحوه دیگری امحاء میکردند؟ اما تفاوت کتب ضاله با مصادیق جدید ضلال این است که مثلاً از بین بردن بازی اینترنتی اصلاً معنا ندارد و حداکثر کاری که میتوان کرد این است که این بازیها را از دسترس اشخاص خارج کنیم یا حکم به حرمت تکلیفی این بازیها کنیم.
آدرس اینترنتی
برخورد حاکمیتی با بازیهای آسیبزا، مشروع نیست