عنوان
نقد و بررسی تاریخمندی احکام جزایی اسلام
نویسنده
ناشر
فصلنامه حقوق اسلامی، بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۵، ص.: ۶۱-۹۴.
تاریخ نشر
۱۳۹۱
توضیح
در نظام کیفری اسلام، کیفرهایی برای جرایم در دو بخش معین ـ که موجب ، نوع، میزان و کیفیت آن را شرع مشخص میکند ـ و غیرمعین ـ که آن را به حـاکم اسـلامی واگـذار میکند ـ در نظر گرفته شده است . با توجه به اینکه احکام کیفری اسلام، بخشی از احکام و مقررات دینیاند و به صورت جزئی از کل در جهت اهـداف دیـن تنظـیم و پـیش بینـی شدهاند، پرسش این است که کیفرگذاری در اسلام یک حکم ثابت حتی در نوع و میزان آن است یا نوع و میزان کیفر، موضوعیت ندارد و اصل مبارزه بـا جـرم از اصـول ثابـت و همیشگی دینی میباشد؟ در این مقاله با نگاهی به کلیت حقوق کیفری اسلام، به بررسی دیدگاههای متفـاوتی از جمله دیدگاه اعتزالیون جدید میپردازیم و با توجه به اصول و مبـانی، احکـام جزایـی اسلام را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. نظام کیفـری اسـلام دارای دو سیسـتم مـیباشـد؛ نخست ، سیستم مجازاتهای معین که شامل انواع کوچکی از جرایم مهم اعـم از جـرایم مستوجب حد و قصاص است ؛ دوم، سیسـتم مجـازاتهـای نـامعین کـه جـرایم زیـادی را دربرمیگیـرد. ایـن نـوع جـرایم از جهـات گونـاگون تـابع شـرایط زمـان و مکـان بـوده، قابل تحول و تغییرند.
واژههای کلیدی: احکام جزایی، تاریخ نگری، کیفر، حقوق کیفری، نظام جزایی، اسلام، اعتزال نو