عنوان
نقدی بر سازوکار واقعگرایی متافیزیکی در اصول فقه امامی
نویسنده
ناشر
فصلنامه نقد و نظر، فروردین ۱۴۰۱، شماره ۱۰۴، ص.: ۳۱-۶۰. | فصلنامه نقد و نظر، فروردین ۱۴۰۱، شماره ۱۰۴، ص.: ۳۱-۶۰.
تاریخ نشر
۱۴۰۱
توضیح
از نظر برخی اندیشمندان مسلمان، شیوۀ زیستن منحصر در زندگی مدرن (بدون نظر به سنتهای پیشین) نیست؛ همچنان میتوان به سراغ فقه رفت، سخن پیامبر(صلّی الله) را یافت و بر اساس آن زندگی کرد. حقیقت فقه و آنچه بهمثابۀ روح آن محسوب میشود، کشف آموزههای عملیِ دین اسلام (احکام) است. در این مسیر، فقیه قانونگذار نبوده، بلکه کاشف است. عملیات اجتهادِ فقیه با استنباط از طریق یک گزاره که حاکی از حکم است پایان مییابد. از میان نحلههای شاخص فکری شیعه، هر دو گروه اخباری و اصولی در مبنا قائل به واقعگرایی متافیزیکی در حوزۀ احکام الهی هستند. مسئلۀ اصلی که این تحقیق به آن پرداخته، ارزیابی و نقد سازوکار واقعنمایی استنباطهای فقهی در اصول فقه امامی است. طبق یافتههای این پژوهش، از طریق توصیف و تحلیل محتوا، اگرچه واقعگرایی جزو مسلم مبانی اصولیهای امامی است، اما راهکارهای مطرحشده برای نیل به این هدف به دلیل خلط بین آثار تکوینی و شرعی قطع، وافی به مقصود نبوده و تأمینکنندۀ دغدغۀ اخباریها در رسیدن به واقع نیست. از همین روی، تبیین سازوکاری کارآمدتر در خصوص چگونگی واقعگرایی از طریق بازنگری در عناصر مشترک استدلالهای اصولی و نحوۀ رسیدن به حجت، ضروری است. به نظر می رسد با انتقال موطن منجزیت و معذریت از ذات قطع به اسباب حصول قطع و کاهش تأثیر حالت های روانی در استنباط، زمینه برای واقعگرایی و توجیه هرچه بیشتر گزارههای اصولی فراهم شود.
واژه های کلیدی: واقعگرایی، ذهنگرایی، صدق، اخباری، اصولی و حجّت