عنوان
تبیین مفهومی روایات ارتداد و نسبت آن با مشروعیت سیاسی
نویسنده
ناشر
فصلنامه معرفت سیاسی، پاییز و زمستان ۱۴۰۰، شماره ۲۶، ص.: ۲۵۰۴۰.
تاریخ نشر
۱۴۰۰
توضیح
پس از پیامبر اکرم(ص) نوعی انحراف برای امت اسلامی پدید آمد که در متون روایی شیعه از آن به «ارتداد جمعی» تعبیر شده است. فقیهان و راویان سنی با وجود تأیید وقوع ارتداد در امت اسلامی و بیان روایاتی که حاکی از پذیرش چنین واقعهای در امت اسلامی است، بیان نکردهاند که این ارتداد ناظر به کدام واقعه بوده و معنای آن چیست؟ لیکن در روایات و متون فقهی شیعه ضمن اینکه تبیین شده که منظور از این ارتداد، کدام واقعه سیاسی در حیات اجتماعی مسلمین بوده، به لحاظ مفهومی نیز از معنای این نوع ارتداد بحث شده است.
میان فقیهان شیعه در تفسیر مفهومی «ارتداد» اتفاقنظر وجود ندارد. تحقیق حاضر به روش تحلیلی ـ اجتهادی و با تمرکز بر روایات شیعی در تفسیر مفهومی «ارتداد»، چهار نظریه و احتمال را به بحث میگذارد. در نهایت، از میان احتمالات چهارگانه، اثبات میشود که اولاً، «ارتداد» بهمعنای انحراف و گمراهی، دارای معنای تشکیکی بوده و در این روایات ناظر به انحراف سیاسی امت از اطاعت و پذیرش رهبر منصوب الهی است و این عدم اطاعت موجب حبط عمل شده، انسان را تا مرز کفر تنزل میدهد. ثانیاً، این روایات بیانگر اهمیت نصب الهی در تعیین حاکم سیاسی بوده و به دلالت التزامی حاکی از این مهم هستند که حتی رضایت قریب به اتفاق مردم بر حاکمیت غیرمنصوب الهی، مشروعیت سیاسی ایجاد نمیکند.
واژههای کلیدی: ارتداد، نصب الهی، اسلام و ایمان، مشروعیت سیاسی.