عنوان
تحلیلی بر مجازات تبعی ارتداد از دیدگاه فقه اسلام و قوانین کیفری ایران
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهش نامه حقوق اسلامی، بهار و تابستان ۱۴۰۰، شماره ۵۳، ص.: ۱۱۵-۱۵۴.
تاریخ نشر
۱۴۰۰
توضیح
براساس قانون مجازات اسلامی و دیدگاه حقوقدانان مجازاتها به سه دسته تقسیم میشوند. مجازات اصلی مجازاتی است که قانون برای هر جرمی در نظر گرفته و باید در حکم دادگاه قید شود. مجازات تکمیلی که عمدتاً به صورت اختیاری است. بدین نحو که در صورت عدم کفایت مجازات اصلی مجرم را به مجازات تکمیلی محکوم مینماید. مجازات تبعی که این مجازاتها به تبع مجازات اصلی درمورد مرتکب اعمال میگردد و در دادنامه قید نمیشود و قاضی در اعمال مجازات تبعی دخالتی ندارد و این قانونگذار است که در برخی موارد و محکومیتها قائل به اعمال مجازات تبعی میباشد. از منظر قانون مجازات اسلامی برای اعمال مجازات تبعی علاوه بر قطعی بودن محکومیت کیفری اجرای آن نیز شرط میباشد. به عبارت دیگر اعمال مجازات تبعی پس از اجرای مجازات اصلی در جرایم عمدی میباشد.
مجازات تبعی برگرفته از حقوق عرفی است و در فقه جزایی اسلام و حقوق کیفری آن بابی تحت عنوان مجازات تبعی پیشبینی نشده است. اما در کتب فقه جزا در برخی از جرایم شرعی علاوه بر مجازات اصلی به مجازات تبعی نیز پرداخته است که محرومیت از ارث و محرومیتهای ناشی از ارتداد از جمله اهمّ مصادیق خاص مجازات تبعی درنظر گرفته شده است که مقاله مورد نظر به بررسی مجازات تبعی ارتداد از دیدگاه فقه اسلام و نظام جزایی ایران میپردازد.
واژههای کلیدی: مجازات تبعی، مجازات تبعی در فقه اسلام، اصول مجازات تبعی، مفهوم ارتداد، ارتداد در فقه اسلام.