عنوان
مبانی کلامی محدودیت آزادی انتخاب دین در فقه اسلام
نویسنده
استادراهنما
امیر مقامی
استادمشاور
محمد مهدی احمدی فراز
محل نشر
اصفهان
تاریخ نشر
۱۳۹۷
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
ق آزادی مذهب یکی از بنیادی ترین حقوق بشر است. این حق از ابتدای نهضت جهانی حقوق بشر مورد توجه بوده و در مهمترین اسناد بین المللی حقوق بشر همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر و منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها مورد تاکید قرار گرفته است. اما آنچه که پر مناقشه مینماید نسبت میان اسلام و حقوق بشر است. بسیاری از کشورهای اسلامی شریعت اسلام را معیار عمل خود میدانند و در برابر برخی مفاد حقوق بشر از جمله حق آزادی مذهب موضع گیری میکنند. در تلقی رایج از اسلام که عمدتاً فقها پایه گذار آن بوده اند حق آزادی مذهب با محدودیت های بسیاری مواجه شده است و در مواردی مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. اما این تلقی رایج در سده اخیر مورد نقد جدی متفکران نواندیش اسلامی قرار گرفته و مبانی آن آراء فقهی زیر سوال رفته است. با بررسی آراء و استدلالات نواندیشان دینی می توان مسیر بازنگری و اصلاح قوانین را بیش از پیش هموار نمود و تقابل میان دین و حقوق جهانی بشر را بر طرف ساخت. اکنون در این پایان نامه این سئوالات مطرح می شود که آزادی در پذیرش مذهب از دید اسلام بر چه مبنایی است؟چرا در فقه اسلام آزادی انتخاب مذهب محدود شده است؟دلایل عقلی محدودیت آزادی انتخاب مذهب چیست؟روش بنده در جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ایی وتوصیفی تحلیلی است وبه طور غالب از کتب تفسیری وکلامی وفقهی استفاده شده است. وبا توجه به جمع بندی مطالبی که بنده انجام دادم نتیجه گرفتم که آزادی در پذیرش مذهب بر اساس ایمان قلبی یا درونی است وموضوعی نیست که بتوان ان را با اکراه واجبار در قلب کسی جای داد .واینکه در اسلام برای شخص مرتد مجازاتهای سنگینی قرار داده شده زیرا ارتداد در دل اشخاص ضعیف النفس شبهه می اندازد وپایه های دین را سست می کند. اسلام دین جامع وکاملی است وهرکس متون دین اسلام را مطالعه کند قطعا پی به حقانیت این دین میبرد در قران ایه «»الدین عند الله السلام« نشان از کامل بودن این دین است.
واژههای کلیدی: آزادی، ارتداد.