عنوان
تطور مفهومی ارتداد در اسلام تا قرن ۶ هجری
نویسنده
اصطلاحنامه
اباضیه (Ibadites) | ارتداد -- مطالعات تطبیقی (Apostasy -- Comparative studies) | ارتداد (Apostasy) | اسلام (Islam) | حاکمیت (Sovereignty) | خوارج (Kharijites) | فرقه ها (Sects) | فقه جعفری (Islamic law, Ja'fari) | مذاهب فقهی (Jurisprudencial) | مذاهب فقهی اهل سنت (Sunnite Jurisprudencial Sects) | مرتد (Apostate)
استادراهنما
علی محمد ولوی
استادمشاور
محمدرضا بارانی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
۱۳۹۴
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
در این پژوهش، تطور مفاهیم ارتداد در پنج قرن اول هجری، در دو طیف منابع مذاهب همسو(مذاهب چهارگانه اهل سنت) و غیرهمسو(مذاهب شیعه و اباضیه خوارج) با حاکمیت (امویان و عباسیان) جست و جو شده است. همچنین تفاوتِ این مفهوم از نگاه راویان و فقهای هر دو طیف مذاهب، تا پایان قرن پنجم مورد توجه و مقایسه قرار گرفته است. رویکرد نگارنده در این پژوهش، توصیفی و با الهام ازروشهای کیفی و کمی است که طی فرآیند معنایابی، معناکاوی و مفهوم یابیِ گزارههای فقهی و روایی صورت گرفته است. پنج مفهوم اصلی حاصل از تحقیق در هر دو طیف همسو و غیرهمسو با حاکمیت عبارتند از: «نافرمانی از حاکمیت»، «کفرپیشگی»، «انکار اسلام»، «توهین به مقدسات مسلمانان»، «دگرسازی دین» و «دگراندیشی دینی». بیشترین فراوانی در منابع مذاهب همسو با حاکمیت مربوط به «نافرمانی ازحاکمیت» و در منابع مذاهب غیرهمسو «انکار اسلام» است که با فراوانی «نافرمانی از حاکمیت» در طیف خودش نزدیکی قابل توجهی دارد.از نتایج تحقیق این فرضیه بدست آمده است که: «در پنج سدهی اول تاریخ اسلام تطور مفهومی ارتداد با دغدغه حفظ قدرت در منابع مذاهب همسو با حاکمیت، و با دغدغه دستیابی به قدرت در منابع مذاهب غیرهمسو با حاکمیت رابطه مستقیم دارد.»
واژههای کلیدی: ارتداد، حاکمیت، مذاهب شیعه، مذاهب اهل سنت، خوارج اباضیه.