عنوان
بیعت از منظر فقه تطبیقی
نویسنده
ناشر
فصلنامه کیهان اندیشه، پاییز 1374، شماره 62، ص.: 74-96.
تاریخ نشر
1374
توضیح
خلاصه ماشینی:
"من مناقشهء آقای منتظری درباره این نظریه را در کتاب«ولایت فقیه»ایشان خواندم،ولی دربارهء نفی دلالت بیعت بر تأکید و تحکیم اطاعت و ولایت و اثبات معنای سوم ولایت که مورد قبول ایشان است، نتوانستم در این مناقصه نتیجهء مطلوبی بدست آورم(20)و بر این باورم آنجا که ولایت از راه نص خاص کتاب و سنت برای کسی ثابت شده باشد (مانند ولایت رسول الله(ص)و ولایت علی بن ابیطالب(ع) طبق عقیدهء امامیه،بیعت مفهومی جز تأکید و تحکیم ندارد،اما آنجا که ولایت با نص خاص ثابت نشده باشد مانند ولایت خلفا بعد از پیامبر اسلام)،طبق عقیدهء اهل سنت،و ولایت فقها طبق نظریهء امامیه در عصر غیبت،بیعت،انشای ولایت میکند و پیش از بیعت،ولایتی وجود ندارد. در ذیل سخنان برخی از بزرگان فقها و متکلمان اهل سنت را در این باره نقل میکنیم: 1-ابو الحسن علی بن محمد ماوردی(متوفای 450 هـ)میگوید: «زمانی که اله حل و عقد برای گزینش امام گرد آمدند،باید در میان خود واجدان شرایط امامت را جستجو کنند و سپس فاضلترین و کاملترین فرد را که مردم به اطاعت او میشتابند و در بیعت با او توقف نمیکنند،برای منصب امامت در نظر بگیرند و امامتب را به او عرضه کنند که اگر موافقت کرد با او بیعت نمایند."