عنوان
تحزب و مبانی آن در فقه سیاسی شیعه
نویسنده
ناشر
فصلنامه معرفت، بهار1387، شماره 125، ص.: 73-88.
تاریخ نشر
1387
توضیح
امکان استنباط مبانی تحزّب از منابع دینی و مشروعیت آن سؤالی است که همواره ذهن برخی از اندیشمندان دینی را به خود مشغول داشته است. در پاسخ به سؤال مزبور، رهیافتهای متعددی از سوی اندیشوران فقه سیاسی شیعه اتخاذ شده است. در یک رویکرد، با توجه به جدید بودن پدیده حزب به مفهوم نوین و غربی آن، استخراج مبانی فقهی آن غیرممکن اعلام شده است. بعضی دیگر از اندیشمندان امکان استنباط مبانی تحزّب را پذیرفتهاند که در این رویکرد نیز رهیافتهای متعددی وجود دارد؛ از قبیل استناد به وجود واژه «حزب» در قرآن کریم و تأکید بر آن، استناد به کارویژههای مثبت احزاب سیاسی و تلقّی آن به عنوان مصداق امر به معروف و نهی از منکر یا مقدّمه واجب، و مثبت ارزیابی کردن مقتضیات نظری حزب در درون فرهنگ دینی. به نظر میرسد هیچکدام از رهیافتهای مزبور خالی از اشکال نیست. این نوشتار با توجه به فراهم بودن مقتضی برای احزاب در درون فرهنگ دینی و استناد به سیره امام علی علیهالسلام در برخورد با برخی از گروههای صدر اسلام، که برخی ویژگیهای احزاب را داشتند، آزادی تحزّب از منظر فقه سیاسی در چارچوب احکام اسلام را مثبت ارزیابی کرده است.
واژههای کلیدی: تحزّب، فقه سیاسی شیعه، دموکراسی، منابع فقهی و اسلامی، آزادی