عنوان
بررسی تطبیقی احکام ترمیم (پرده) بکارت در فقه اسلامی (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
سهیلا رستمی
استادمشاور
فرزاد پارسا
محل نشر
کردستان
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
شناخت بکارت از نظر لغوی و اصطلاحی و پزشکی، انواع ، دلایل اهمیت آن در جوامع مختلف، و بازتابهای ترمیم پرده بکارت و همچنین احکام پزشکی مربوط به آن و مسئولیتهای پزشک در قبال مریض، از مباحث قابل توجه و بررسی است و از این نقطهنظر جنبه فقهی و حقوقی پیدا میکند. مراجعه به کتب فقهی ما را به این مساله رهنمون مینماید که بحث از بکارت در ابواب فقهی نیز کاربرد فراوان دارد از جمله در مباحث ولایت، نکاح، اختیار دختر باکره در نکاح، وصیت، وکالت، سکوت باکره و همچنین مباحث مربوط به شب زفاف و غیره. در دختران باکره در اکثر قریب به اتفاق موارد پرده بکارت وجود دارد، بررسیهای پزشکی نشان میدهد این پرده هیچ نقش فیزیولوژکی برای افراد بالغ ندارد و بههمین جهت ازاله آن از نظر پزشکی اهمیت ندارد؛ اما در جوامع اسلامی و برخی کشورهای آسیایی، اروپای شرقی و آمریکای لاتین بر اساس آداب سنتها و رعایت عرف وجود پرده بکارت در شب زفاف و انتظار خونریزی در هنگام نخستین آمیزش اهمیت اجتماعی و حتی مذهبی فراوانی دارد، و به همین دلیل افرادی که پیش از ازدواج به دلایل مختلف باکرگی خود را از دست می-دهند دچار مشکلاتی فراوانی میشوند و حتی سبب طرد شدن ایشان میگردد، بنابراین این افراد داوطلب استفاده از عمل جراحی و ترمیم پرده بکارت میشوند. عمل ترمیم پرده بکارت یا بکرنمایی (هایمنو پلاستی) عملی است که توسط جراحان و متخصص زنان به منظور بازگشت توانایی خونریزی هایمن در اولین نزدیکی انجام میشود. این عمل اغلب برای جلوگیری از بروز خشونت علیه زنان به دلیل رفتارهای غیر مجاز میباشد. جراحی ترمیم بکارت اقدامی پزشکی است با سه کارکرد متفاوت: 1. بازگرداندن بکارت به زنان زناکار. 2. بازگرداندن بکارت به زنانی که بکارت خود را بدون داشتن آمیزش جنسی از دست دادهاند. 3. ایجاد زمینهی خونریزی زیاد برای زنان باکرهای که نگران هستند پارهشدن پرده واژینال آنها خون کافی برای اثبات باکرهگی آنها فراهم نکند (نظری توکلی، فرخانی، 1394، 200). درکتب فقهی دربارهی اسبابی که موجب از بین رفتن پرده بکارت میشود سخن به میان آمدهاست و آن عبارتند از: 1. وقوع حادثهای که معصیت نباشد و باعث از بین رفتن پرده بکارت میشود مانند افتادن از جای بلند، تصادف و برخورد با چیزی، پرش و مانند این موارد(سرخسی، 1421، 5/8؛ خرشی، بیتا، 3/176؛ نووی، 1405، 7/54؛ ابن قدامه، بیتا، 7/405؛ زحیلی، بیتا، 9/191؛ طباطبایی، 1419، 5/625). 2. فقدان پرده بکارت به شیوه طبیعی (عدم شکل گیری کامل آن در دوران جنینی که در نتیجه آن پرده بکارت نازک و نامعلوم است که آثار وجود آن قابل مشاهده نیست)(بکری، بیتا، 3/354؛ شربینی، 1415، 2/416؛ طیار، 1432، 12/141). 3. تجاوز به عنف و اکراه (خرشی، بیتا، 3/176؛ ماوردی، 1414، 12/241) 4. ارتکاب زنا با رضایت (لجنه من العلماء، 1411، 1/290؛ شوکانی، بیتا، 6/493، ماوردی، 1414، 5/247). 5. آمیزش جنسی به سبب ازدواج (ابن نجیم، بیتا، 3/153؛ دسوقی، بیتا، 2/281؛ ماوردی، 1414، 9/68؛ نووی، بیتا، 12/162؛ بهجت، بیتا، 1/448؛ طباطبایی، 1419، 5/625). با توجه به اسبابی که فقها برای ازاله بکارت ذکر نمودهاند، درباره جواز جراحی ترمیم بکارت دیدگاههای مختلفی دارند: 1- گروهی معتقدند که عمل ترمیم پرده بکارت به هیچ عنوان جایز نیست (خالد منصور، 1999، 211؛ منتصر، بیتا، 100؛ لنکرانی، 1427، 130؛ طیار، 1432، 12/142). 2- برخی از فقها نیز معتقدند اگر ازاله پرده بکارت در سن کودکی به دلیلی غیر از جماع بودهباشد، یا در صورتی که زوج حاضر بوده و به انجام این عمل رغبت داشتهباشد انجام آن جایز است (خالد منصور، 1999، 211) 3- عدهای دیگر در چند حالت این عمل را جایز دانستهاند: 1. فقدان بکارت به سبب حادثه یا مادرزاد باشد؛ 2. از بین رفتن بکارت به دلیل به سبب اکراه به وسیلهای غیر از زنا باشد مانند واردکردن شیای به داخل واژن که باعث از بین رفتن پرده بکارت شود. 3. از بین رفتن پرده بکارت در زنای به اکراه بودهباشد و اکراه اثبات گردد. (خالد منصور، 1999، 211و 212؛ ابوساره، 1406، 1/333). 4- دیدگاه دیگر این است که اگر ازالهی بکارت در اثر حادثه و یا فعل گناه باشد و ظن غالب بر این باشد که چنین زنی به سبب رسوم عرفی و اجتماعی مورد آزار و ظلم واقع میشود، عمل ترمیم واجب میگردد و اگر ظن غالب بر این نباشد، این عمل مندوب است. این افراد معتقدند که اگر ازالهی بکارت به دلیل زنایی باشد که میان مردم شهرت نیافتهاست پزشک در انجام و عدم انجام این عمل مخیر است. اما انجام آن بهتر است و در صورتی که ازالهی بکارت به سبب زنای مشهور میان مردم باشد عمل ترمیم بکارت حرام است. (شنقیطی، 1415، 228 و 229؛ منتصر، بیتا، 100؛ زرگوش نسب، 1387، 7881؛ طیار ، 1432، 12/142). 5. گروهی دیگر معتقدند ترمیم پرده بکارتی که به هر دلیلی زایل شدهباشد، اگر مستلزم فعل حرامی از قبیل لمس و نظر اجنبی نباشد مانعی ندارد. و نیز در صورت ضرورت و توقف حفظ آبرو و حیثیت بر آن، اگر چه مستلزم حرامی از قبیل لمس و نظر اجنبی باشد در این صورت نیز مانعی ندارد.
واژههای کلیدی: بکارت، ترمیم