عنوان
جامعیت، جهانی بودن و جاودانگی دین از نظر قرآن
نویسنده
اصطلاحنامه
ناشر
پرتال امام خمینی (س)، سال ۱۳۹۶، ص.: ۱-۲۶.
تاریخ نشر
۱۳۹۶
توضیح
جهان معاصر با سودای سلطه بر طبیعت، تمدن و دانشی عظیم را پدید آورده و بر پایه آن فرهنگ و روابط جدیدی را آفریده است. گستره تحولات ایجاد شده در رویه و جوهر فرهنگ و روابط اجتماعی به تعارض صوری میان باورهای بوده و هست انجامیده و نزاعی بین سنت و مدرنیسم پدید آورده است. پرسشهای فراوان و فربهی که از کاشت بذرهای نوگرایی روییده شده، اینک دلمشغولی کسانی را باعث شده است که حفاظت از سنت قویم را ستون جان و آرمان خویش کرده اند.
از میان سنتهای فراوان مورد هجوم، این سنت دینی ـ شیعی ماست که همچنان با اقتدار باقی مانده و توانسته است خود را رقیب یکه و توانمند تمدن غرب فرانماید و در دل این حریف قوی هول و هراسی پایان ناپذیر بنشاند. قوت و قدرت این سنت وامدار درونمایه های فرهنگ و اندیشۀ شیعی است و راز ماندگاری و نامیرایی آن توانایی اسلام برای اداره جامعه و پاسخگویی و گره گشایی به مشکلهای انسان این جهانی، در سایه مفهوم بی بدیل امامت، ولایت و اجتهاد در عصر غیبت است. شیعه با بهره گیری از فرایند اجتهاد به معنای روش نواندیشی و نوفهمی متون دینی توانسته است در گذر زمان طراوت و تازگی خود را حفظ کند و در چنبره حوادث زمانها و مکانها نپوسد و جاودانه بماند. امّا بروز حوادث و تحولات گفته آمده در سده های اخیر باعث شده است تا بازنگری در بایسته ها و کاستیهای فرایند اجتهاد در وجدان بیدار عالمان فرهیخته ضرورت پیدا کند، حتم و ضرورت این نگاه نو آنگاه صد چندان شده که با بصیرت و اقتدار حضرت امام خمینی(س) اندیشۀ ضرورت حکومت اسلامی شکل گرفت و با پیشوایی بی نظیر همان ابر پارسای مقتدر و شهادت خواهی و فداکاری مردان و زنان صالح این دیار، اندیشه و تئوری حکومت اسلامی به واقع گرایید، و شجره طیبه جمهوری اسلامی سر از