عنوان
ماهیت فقهی و حقوقی ازدواج سفید
نویسنده
استادراهنما
سیامک جعفرزاده
محل نشر
ماکو
تاریخ نشر
۱۳۹۶
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
نکاح، یکی از مهمترین عقودی است که شخص در طول عمر خود آن را منعقد مینماید. انعقاد این عقد از آن جهت که ویژگیهای اجتماعی و شخصیتی زن و همچنین نقشی که او در عقد نکاح و زندگی مشترک و خانواده ایفا می-کند؛ مهمتر است. حال آنکه این ازدواج برای غربیها رابطهای خصوصی و شخصی است. ولی وقتی زن و مردی فقط به دلایل شخصی خودشان زیر یک سقف رفته و بدون ثبت رسمی و قانونی و حقوقی در کنار هم زندگی می-کنند و به عبارت دیگر هم خانه میشود به آن ازدواج سفید گفته میشود. در حقیقت این ازدواج، زندگی مشترک میان زن و مرد، بدون انشاء صیغه عقد دائم یا موقت است که طرفین فارغ از مراسم شرعی و عرفی، با رضایت و توافق، زندگی خود را در مکان مشترکی آغاز میکنند، اما هیچ کجا زوجیت آنها نه به طور شرعی و نه به صورت قانونی ثبت نخواهد شد.در واقع در این نوع ازدواج زن و شوهر علقه زوجیت را بجای لفظ با یک فعل ابراز میکنند، زیرا رضایت باطنی بر ازدواج ایجاد زوجیت نمیکند. اکثر فقهای امامیه این بحث را در غالب عقود و معاملات صحیح میدانند، اما درباره عقد ازدواج، معاطات را باطل دانسته و بر لزوم لفظی بودن ایجاب و قبول تاکید کردهاند. چرا که در ماده 1062 قانون مدنی آمده است. «نکاح واقع میشود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحاً دلالت بر قصد ازدواج نماید». یعنی به لحاظ حقوقی باید صیغه عقد ازدواج بیان شود و ایجاب و قبول لفظی باشد، مگر در حالت عجز از تلفظ، البته این به معنای سختگیری در امر ازدواج نیست. لفظ و سایر شرایط من جمله جهیزیه، نفقه و ... همگی نشان دهنده اهمیت و جایگاه نکاح و ازدواج است که نبایستی مورد تعرض و سو استفاده قرار گیرد، چرا که از سویی آنها وظیفه و تعهدی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت و هر زمان که یکی از طرفین خواستار رهایی از این زندگی و جدایی باشد، زندگی مشترک آنها بدون اجرای صیغه طلاق شرعی و قانونی پایان یافته و از حق و قانون پیشبینی شده در شرع و قانون (مهریه - نفقه - ارث و ...) بهرهمند نخواهند بود، که با توجه به دلایل فقهی و حقوق و در رأس آنها قرآن کریم باید این نوع ازدواج را باطل دانست.
واژههای کلیدی: ازدواج