عنوان
بررسی تطبیقی نکاح منقطع با نکاح مسیار و اشباه آن از منظر فقهی حقوقی (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
مجتبی الهیان
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۰
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
هنگامی که ازدواج دائم برای همگان میسر نیست و زمینه فحشا و هرزگی در جامعه روبه فزونی اسـت، ازدواج موقت راهکاری مناسب برای حل مشکلات جنسی جوانان وپیشگیری از فساد و مبارزه بـا آن اسـت. مـذاهب اسلامی به استناد قرآن کریم، سنت نبوی(ص) و اقوال صحابه و تابعین در مشروعیت این ازدواج در عصر پیامبر (ص)اتفاق نظردارند و تنها آنچه محل اختلاف است استمرار یا نسخ این حکـم الهـی است،شـیعیان و بعضـی از بزرگان صحابه و تابعین، بر این باورند که این حکم نسخ نشده است. اما بعضی از دانشمندان اهل سنت ادعا می کنند که این قانون نسخ شده است. بنابراین از آنجا که اهل تسنن، ازدواج منقطع را مشروع نمی دانند، برای پاسخ به نیازهای برخی از مردان وزنان، مجبور شدند ازدواج مسیار را در دهه ی اخیر کـه در برخـی از کشـورهای اسلامی رواج یافته، تجویز نمایند که مورد استقبال عده ای از زنان و مردان عرب واقع شده است. نکاح مسیار همان ازدواج دائم است منتها با شرایط ویژه و زمینههای مختلف،حقوق زوجیت مانند حق نفقه، حق مبیت و قسم، حق تسلط زوج بر زوجه در اسکان و خروج از منزل، اشتغال به کار، و غیره با شرط ضمن عقـد، اسقاط و مورد تنازل و گذشت قرار میگیرد. نکاح مسیار تمام ارکان و شرایط نکاح دائم عادی را دارد و نه تنها دلیلی بر بطلان آن وجود ندارد بلکه علاوه بر اصل اباحه، عموم و اطـلاق ادلـهی نکـاح، دلیـل بـر صـحت آن میباشد و دلیل قابل قبولی از ناحیهی مخالفین نکاح مسیار بر عدم جواز، اقامه نشده و به دلایل آنها به تفصیل پاسخ داده شده است.
واژههای کلیدی: نکاح منقطع، ازدواج مسیار، متعه، نفقه، شرط ضمن عقد.