عنوان
مقدمهای بر عملیات روانی از منظر مکتب اسلام
نویسنده
اصطلاحنامه
ناشر
فصلنامه مطالعات عملیات روانی، پاییز ۱۳۸۸، شماره ۲۳، ص.: ۲۸-۵۷.
تاریخ نشر
۱۳۸۸
توضیح
عملیات روانی که هدف آن بعد روحی و روانی انسان است . و بر ابزارهای روانی، فکری، ذهنی و فرهنگی تاکیـد دارد و به کمک آنها با انجام دستکاری و تغییر در ذهن و احساسات و عواطف آدمی، سعی بر تسلیم او دارد، مورد تاکیـد عقلای جوامع و اندیشمندان سیاسی و نظـامی قـرار دارد. ارتبـاط جنـگ و عملیـات روانـی بـا دیـن و معنویـت و برخورداری آن از جواز شرعی از اموری است که میتواند برای ما در بررسی یا کاربرد این گونه اقدامات حائز اهمیـت باشد. مهم تر از این ، ارتباط جنگ و عملیات روانی با مکتب اسلام است که به عنوان دینی جـامع ، کامـل و در عـین حال انسانی و رهاییبخش به بشریت عرضه شده است . این نوشتار به مثابه مقدمه ای بر مسئله جنگ روانـی از دیـد اسلام به ویژه با تکیه بر یکی از احادیث معروف نبی گرامی اسلام حضرت محمد(ص ) در باب جنگ اختصاص دارد و هدف آن افزون بر بررسی تجویز جنگ و عملیات روانی از دید اسلام ، بیان این مسئله اسـت کـه تهـاجم گسـترده و همه جانبه روانی دشمنان ، پیامبر و قرآن را در این عرصه نیز در موضع دفـاعی قـرار داده و در نتیجـه بـه عملیـات روانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مبادرت نموده اند. اسـلام مـعـتقد است خدعه تنها در میدان نبرد و شـرایط خاص و با اهداف متعالی و قصد رهایی یا پیدا کردن چاره برای شکست خصم صورت میگیرد، لذا خدعه و فریب به عنوان یک تمایل ناروا باید ممنوع گردد. به علاوه در سیاست و اداره امور جامعـه و در برخـورد بـا مـردم و در غیـر میدان جنگ خدعه نه تنها جایز نیست بلکه ناروا و ناپسند میباشد و شدیدا امر شده است که هیچ گاه در مناسبات متعارف و معمول با هم نوعان ، مورد استفاه قرار نگیرد. پیـامبر(ص ) و امـام عــلی(ع ) و سـایر معصـومین ، هـیچ گـاه تمسک بـه خدعه را در سیاست ، حکومت و زمامداری جایز ندانسته اند.
واژهای کلیدی:قرآن ، اسلام ، جنگ روانی ، سیاست ، دفاع ، عملیات روانی ، خدعه ، پیامبر(ص )