عنوان
رویکردی برنهادینه سازی حیا و اخلاق عمومی در پرتو نظریهی «کمال گرایی کیفری»
نویسنده
اصطلاحنامه
حقوق جزا (Criminal Law) | حقوق کیفری | فضایل اخلاقی (Moral Virtues) | فضیلت (Virtue)
ناشر
فصلنامه پژوهشنامه زنان، پاییز ۱۳۹۷، شماره ۲۵، ص.: ۸۷-۱۱۴.
تاریخ نشر
۱۳۹۷
توضیح
بر اساس نظریهی کمالگرایی شهروندان به گذران یک زندگی ارزشمند علاقهمندند و نوعا برای افراد اجتماع برخورداری از زندگی مطلوب اهمیت دارد. از سویی موجودیت حکومت برای کمک به اشخاص جهت تعقیب علایقشان و بهرمندی از زندگی فضیلتمندانه است؛ لذا طبیعی به نظر میرسد همانگونه که حکومت در خصوص مسائلی چون نظم، امنیت، بهداشت و برقراری عدالت و حمایت از حقوق افراد، مردمانش را یاری میکند، برای تحقق زندگی مطلوب نیز یاریگر آنان باشد. مسئله مهم در ارتباط با حوزه اعمال قدرت و احتمال تحدید حقوق و آزادی شهروندان، هنگامی رخ مینماید، که دولتها جهت بسط اخلاقیات و ارزشهای دینی، متمسک به حقوق کیفری و تحمیل مجازات میشوند. در دامنه جرائم تعزیری کشورمان، نمونههایی از این نحو سلوک در حوزه نهادینه سازی حجاب شرعی بانوان، حیا و عفت عمومی قابل مشاهده است. این در حالیست که درمسیر رشد فضائل و الزام به ارزشهای اخلاقی، «توجه» به سطوح مختلف عناصرو شرایط احکام، و نیز محدودیتهای حاکم برحدود الهی، تشویق به ورع و پرهیزگاری و توجه به داشتن نیت خداپسندانه در انجام اعمال خیر، میرساند که برخی از سطوح حفظ نفس و رشد و آن در حوزهی اخلاقیات، بر پایه آموزش، تعلیم و تمرین و تـذکر و نصیحت، و نهادینه شدن درونی التزام به اخلاقیات و فضائل انسانی، بر وجه استمرار و استقرار است، و واضحا «مداخلهی کیفری دولت در این امور»، به عبارتی فضیلت گرایی کیفری، ناکارآمد و نافی ارزش های معنوی تحصیل شده است. مع الوصف نتیجه اصلی در پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده، آن است که توجه به امور فوق میتواند، منجر به پیشگیری از فربهتر شدن مدل جرمانگاری در نظام حقوقیاسلامی گردد؛و این مدل را با رویکـردی متفاوت، معقول، دارای پذیرش اجتماعی و جامعهپذیری مطلوب، و نزدیکتر به بعد رحمانی آن، معرفـی نمایـد.
واژه های کلیدی: کمال گرایی کیفری، فضیلت اخلاقی، حیا، حقوق جزا.