عنوان
حقوق بشر در قرآن اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد
اصطلاحنامه
آزادی (Freedom) | آموزش و پرورش (Education) | تعلیم و تربیت | حقوق بشر -- جنبه های قرآنی (Human rights -- Qur'anic teaching) | حقوق بشر -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Human rights -- Religious aspects -- Islam) | حقوق بشر (Human Rights) | سازمان ملل متحد (United Nations Organization) | کرامت (Karamat)
ناشر
فصلنامه رشد آموزش قرآن، بهار 1393، شماره 44، ص.: 4-9.
تاریخ نشر
1393
توضیح
این موضوع ظاهرا در هیچ یک از مکاتب حقوقی مورد تردید نیست، بی تردید در مکتب اسلام اگر اصولی به عنوان حقوق طبیعی قابل اثبات باشد، در رأس همة آنها حق حیات خواهد بود. در قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، توجه بسزایی به مسئلة تعلیم و تربیت و علم و دانش شده است که در اینجا تنها به برخی از آیات قرآن در این زمینه اشاره می کنیم: • «اقرء باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقرء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم»: بخوان به نام پروردگارت که آفریده است. ولی در عین حال تحمیل عقیده، اجبار و اکراه در زمینة شناخت و عقیده و ایمان را غیرممکن میداند، قرآن کریم می فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی»: در قبول دین اکراهی نیست، راه درست از راه انحرافی، روشن شده است (بقره/ ۲۵۶). ۲. آزادی اندیشه: آزادی اندیشه نیز از افتخارات دین مقدس اسلام است، دلیل بسیار روشن این مدعا، آیات فراوانی از قرآن مجید است که به تفکر و تعقل و به جریان انداختن شعور و فهم دستور می دهد. از آنجا که اسلام طرفدار تبادل هر چه بیشتر افکار و رشد فکر و اندیشه در جامعه و همکاری و تعاون عمومی است و می خواهد مردم در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند، نه تنها در مورد تشکیل احزاب مانعی ایجاد نکرده است، بلکه با تشویق بر تعاون و همکاری در امور خیر و محکم کنندة تقوای فردی و اجتماعی که شامل تعاون حزبی می شود، برای این امر پایه ریزی نیز کرده است.
واژههای کلیدی: قرآن کریم، حقوق بشر، آزادی، کرامت، سازمان ملل متحد، تعلیم و تربیت