عنوان
بررسی فقهی احکام دیدن، شنیدن و لمس در فعالیتهای هنری (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
زهرا فهرستی
استادمشاور
امراله نیکومنش
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1392
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
امروزه رسانه عمومی بهویژه تلویزیون و سینما نه فقط به عنوان یک وسیل? مهم تفریحی و تبلیغاتی در جامع? بشری کاربرد دارد بلکه بیشتر جوامع برای پیشبرد اهداف و سیطر? خود در جنبههای مختلفی فرهنگ، سیاسی و اجتماعی بر دنیا به عنوان یک عامل بسیار موثر از آن استفاده میکنند. اما در اسلام با توجه به شرایط و اقتضائات دینی و مذهبی، نمیتوان از تمامی شیوههایی که در تلویزیون و سینمای غرب متداول است استفاده کرد. از جمله میتوان به مسائل اخلاقی میان زن و مرد در هنگام تهیه و ساخت فیلم اشاره نمود. اسلام به حیا و عفاف بسیار اهمیت داده است. با توجه به این مطلب، در تلویزیون و سینمای اسلامی با پارهای از موانع و محدودیتهای ناشی از نادیدهگرفتن مسائل فقهی مواجهیم.در این تحقیق، پس از کلیات، طی چهارفصل به حدود فقهی در رابطه با احکام ساخت و تماشای فیلم(احکام بازیگران و بینندگان) و دیالوگها در فیلم پرداخته شده است. احکام بازیگران شامل مسائل مربوط به حضور زن در سینما، اختلاط زن و مرد، آرایش و گریم، تشبه به جنس مخالف، زوجیت فرضی و غیره میباشد. مسأله خلاف واقعنمایی، کذب، تحریف و غیبت مباحث فصل مربوط به دیالوگها در فیلم میباشند. بهطورکلی میتوان گفت در صورت حفظ شئونات اسلامی و رعایت احکام فقهی، اسلام مخالفتی با هنر سینما و تلویزیون ندارد لیکن، مخالف فحشا و فساد و مانع ترویج آن از طریق سینما یا هر مضر دیگری میباشد.جهان امروز جهان ارتباطات و رسانههاست، رسانهها بهعنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال فرهنگها و ارزشهای جامعه را برعهده دارند. در همان حال، رسانهها در تخریب جوامع نیز نقش بسزایی دارند و در جنگ نرم اصلیترین و مهمترین ابزار برای نابودی ملتها و اندیشهها و شیوههای زندگی بشر به شمار میروند.رسانه در جنگ نرم، قلبها و اندیشههای مردم را هدف گرفته است و میتواند همان اندازه که انسان با هویتی تحویل جوامع بشری بدهد، میتواند انسانهای بیهویتی را ایجاد کند که هیچگونه انگیزه و عمل انسانی ندارند.از نظر اسلام، همه چیز میبایست در راستای سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی مردم به کار گرفته شود، زیرا هدف از آفرینش به ویژه انسان، متاله و خدایی شدن اوست و فقه اکبر و اصغر یعنی شریعت اسلام و کتب و حیانی الهی، کمک میکند تا انسان از طریق عمل به آموزههای و حیانی، به این هدف دست یابد.بر این اساس نقش رسانه در فقه اسلامی نقش ویژهای در ایجاد چنین فضای متعادل و مناسب است. بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از آموزههای اسلامی است، نقش رسانه، در حوزه امر بهمعروف و نهی از منکر برجسته شده است. هرچند که نمیبایست نقش رسانه را در این محدوده تعریف و تبیین کرد، ولی عمل به همین نقشی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده، نیازمند تبیین فقه رسانه و ارتباطات است.بر اساس این اصل، فقه رسانه باید به گونهای تبیین شود که مسئولیت اجتماعی افراد و نهادها را روشن کند و باید و نبایدهای زندگی مردم را نشان دهد. بنابراین، اهل رسانه و مخاطب آن میبایست نسبت به محیط زندگی خود حساس باشند و ارزشها و ضدارزشها را از طریق رسانه پیگیری کنند.در حقیقت مسئولیت رسانه از نظر این اصل، ارائه کامل سبک راستین زندگی اسلامی و تبیین بایدها و نبایدها، ارزشها و ضدارزشها به جامعه و شناسایی ضدارزشها و واکنش نشان دادن به آنهاست. در این چارچوب هر رسانهای که اینگونه عمل نکند، از مدار رسانه مثبت خارج شده و به یک ضدر سانه تبدیل میشود که برخلاف معیارها و آرمان جامعه حرکت میکند. اینگونه است که مشارکت به عنوان اهل رسانه در تولید و ارائه محتویات رسانهای و یا مخاطب قرار گرفتن از سوی این رسانه، حرام میشود.واژههای کلیدی: هنر، رسانه، سینما، فیلم، تلویزیون، احکام بازیگری، فقه رسانه.
واژههای کلیدی: بازیگر، آرایش، احکام شرعی، فعالیتهای هنری، حجاب، هنر، رسانه، سینما، فیلم، تلوزیون، احکام بازیگری، فقه رسانه، اخلاق حرفهای، آداب رفتاری، نقش زنان