عنوان
بررسی فقهی و اخلاقی ترکیب ژن های حیوانی در تولید عروسکهای زنده: جن پت ها (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
سعید نظری توکلی
استادمشاور
احمد باقری | مهرزاد کیانی
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۱
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
امروزه پیشرفت سریع تکنولوژی و اختراعات بشری در زمینه مهندسی ژنتیک، بیش از هر فناوری نوین دیگر، چهره جهان را دگرگون ساخته و امکان دست یابی بشر به منابع و نیروهای بالقوه طبیعت را به نحو تحسین برانگیزی گسترش داده است. این دستاوردها علی رغم منافع بسیاری که برای بشر به ارمغان آورده همواره نگرانیها و مسائل و مشکالت دینی، اخالقی، اجتماعی بسیاری به همراه داشته است. فرآیند تولید ژن پتها نمونه جدید این دستاوردهاست که در سالهای اخیر ذهن اندیشمندان اخالق و فقهای مسلمان را به خود مشغول ساخته است. ژن پت یک حیوان تراریخته همانند سازی شده و حاصل دستکاری های مهندسین ژنتیک در ترکیب ژنی حیوانات مختلف است. فرآیند تولید ژن پتها بر اساس دیدگاه اخالقی پیامدگرا، به سبب آثار و پیامدهای منفی بسیاری که بر زندگی انسان و خود حیوان نوترکیب دارد، عملی غیر اخالقی است. همچنین بر اساس مکتب فضیلت گرایی، تولید ژن پتها فارغ از آثار و پیامدهای آن موجب سعادت و نیک بختی نبوده، به خودی خود متصف به عنوان حسن نیست؛ اما بر اساس مکتب اخالقی وظیفه گرا، علی رغم رویکردهای متعددی که اندیشمندان اخالقی وظیفه گرا در ارائه تعریف جامع از وظیفه و تکلیف، ارائه داده اند، با این حال بر اساس اکثر این دیدگاه ها نیز، تولید این موجودات فاقد توجیه اخالقی می باشد. فرآیند تولید ژن پتها بر اساس مبانی فقه امامیه به حکم اولی جایز و بال مانع است؛ اما به سبب پیامدهای سوء اخالقی و فقهی آن، به حکم ثانوی حرام می باشد. ژن پتها به عنوان یک حیوان خانگی بنا به دیدگاه اسالم از کلیه حقوق حیوانات از جمله حق نفقه، مسکن، بهداشت، آزار ندیدن و بهره وری درست برخوردار هستند. این حیوانات به واسطه نبود دلیل خاص بر نجاستشان، محکوم به طهارت بوده، خرید و فروش آن ها نیز جایز است.
واژههای کلیدی: ژن پت، موجودات تراریخته، مکاتب اخلاقی، حقوق حیوانات، فقه اسلامی، ژنهای حیوانی.