عنوان
حکم کشتار چهارپایان به دست اهل کتاب
نویسنده
ناشر
فصلنامه فقه، بهار و تابستان 1381، شماره 31 و 32، ص.: 55-122.
تاریخ نشر
1381
توضیح
از آن جایی که اختلاف فتاوی و دیدگاه ها, بویژه در بین اصحاب امامیه, ناشی از وجود روایات گوناگونی است که از معصومان روایت شده, مروری در طبقات روایات نیز ما را در روند تحقیق و نتیجه گیری لازم کمک خواهد کرد, که اینک بدان می پردازیم: نقش احتمالها و اجماع منقول در آرای فقهی شماری از فقیهان شیعه شیخ طوسی, که در باروری نخل فقاهت شیعه سنگ تمام گذاشته و دیدگاه های وی, همواره مورد توجه دانشمندان و علمای امامیه بوده , از نخستین فقیهان شیعه است که در مقام حل ناسازگاری روایات, درباره حیوانهای حلال گوشتی که اهل کتاب, سر می برند, دلیلهایی را احتمال داده است و بیش تر فقیهان پس از وی, به پیروی از وی, یا با استنباط شخصی در بیرون آوردن حکم تحریمی از روایات, به همان دلیلها استناد کرده اند که عبارتند از: 1. زیرا فقیه بزرگی همچون شهید ثانی در بحث استدلالی خود در کتاب (مسالک الافهام) زمانی که بابسیاری روایات صحیحه باب ذبائح اهل کتاب و روایاتی که بیانگر حلال بودن گوشت حیوانهای کشته شده به دست کتابی اند, روبه رو می شود و آنها را برابر با قرآن می یابد و به این نتیجه می رسد که گوشت حیوانهای کشته شده به دست کتابی حلال است, از بیان روشن مطلب پرهیز می کند و با کنایه می نویسد: (و علی کل حال فلا خروج لما علیها معظم الاصحاب, بل کاد ان یعد من المذهب, مضافا الی ما ینبغی رعایته من الاحتیاط) به هر حال, چاره ای جز پذیرش نظر علمای بزرگوار نیست.
واژه های کلیدی: اهل کتاب، کشتار، روایات، حکم، قرآن، خدا، فقه.