عنوان
ذبح و شکار با ابزار جدید از دیدگاه فقه اهل بیت علیهم السلام و احناف
نویسنده
استادراهنما
محمدرضا ضمیری
استادمشاور
سیدمحمود امامیان
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1399
مقطع تحصیلی
دکتری
مشخصات ظاهری
۲۴۹ ص.
زبان
فارسی
توضیح
در اسلام ذبح شرعی و شکار حیوانات با شیوه و دستورات اسلامی و ابزارهای لازم مورد توجه پیروان شریعت و فقهای اسلامی شیعه و اهلسنت بوده است. در این راستا احکام و آموزههایی وجود دارد که رعایت آنها در هنگام ذبح و نحر حیوانات و شکار آنها، خوردن گوشت آنها را مشروع میسازد، در قدیم ابزار های خاص برای ذبح و شکار حیوان وجود داشت از جمله ذبح با چاقوی آهن و حدید ولی امروزه روشهای جدیدی مانند، ابزار ذبح با برق با شوک الکتروینکی ، با چاقوی استیلی و هم چنین ابزار شکار مانند شکار با اسلحه گرم، صید ماهی با تور برقی، با سم و برق مطرح شده است، حال این سوال مطرح می شود که حکم ذبح و شکار با ابزار های جدید چیست؟ این سوال اساسی بر اساس روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مورد بحث قرار دادیم و در مجموع پس از بررسی نظرات فقه امامیه و فقه حنفی به نتایج زیر دست یافتیم . 1. از متون فقهی امامیه و طبق نظرمختار و احناف به اثبات رسیده، که اگر ذبح و قطع اوداج حیوان با چاقوی استیلی یا در دستگاه برقی با ابزارآلات آهن با رعایت ملاک مذکور و جمیع شرایط چکیده: تذکیه، صورت بگیرد تذکیه او اشکالی ندارد . 2. هر ابزار و آلات که به شکار اصابت کند و بدن او را پاره کند وحیوان را بکشد. طبق هر دو دیدگاه (امامیه و احناف) و نظر مختار به اثبات رسیده، که طبق ملاک مذکور با هر نوع ابزار مانند تفنگ، شکار صورت گیرد، حلال و جایز می باشد . 3. ملاک تذکیه ماهی طبق نظر مشهور فقهای امامیه و نظر مختار، زنده گرفتن از آب است، لذا با هر وسیله ای می شود ماهی را شکار نمود، چه آن وسیله و ابزار قدیمی باشند، و چه جدید و مدرن امروزه مانند صید ماهی با تور برقی، با سم و برق . اما نزد حنفیه ملاک صید ماهی، سبب و علتی است که باعث مرگ ماهی شود، لذا هر آلات و ابزار صید که سبب و علت مرگ او گردد، می شود استفاده نمود.
واژههای کلیدی: تذکیه، ذبح، نحر، صید، سلاح گرم، سلاح الکتریکی،