عنوان
اعتبار رأی اکثریت در پرتو کتاب و سنت
نویسنده
اصطلاحنامه
آرای عمومی | اسلام (Islam) | حق | حکومت (Government) | رای اکثریت (Plurality) | رای گیری (Voting) | سیاسی (political) | قرآن (Quran) | مشروعیت (Legitimism)
ناشر
فصلنامه فقه، پاییز 1392، شماره 3، ص.: 53-85.
تاریخ نشر
1392
توضیح
در فصل اول این نوشتار، به دو دسته از آیات قرآن پرداخته شده است. در دسته نخست، رأى اکثریت بنا بر مبناى کشف حقیقت، بىاعتبار شمرده شده است; و در دسته دوم، اعتبار رأى اکثریت بنا بر مبناى حق تعیین سرنوشت، به اثبات رسیده است. نویسنده از این دو دسته آیات، نتیجه مىگیرد که قرآن کریم مخالف شدید دو آسیب مهم میان مسلمانان است: نخست، عوامزدگى و دنبالهروى از جوّ غالب در جامعه; و دوم، استبداد، زورگویى و تحمیل اسلام بر مردم. در فصل دوم این نوشتار، سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) درباره رابطه حاکمیت سیاسى و خواست عمومى، بررسى شده است. نویسنده با بررسى سیره هر یک از معصومان(ع)، نتیجه گرفته که آنها تا هنگامى که داراى پشتوانه خواست عمومى و رأى اکثریت نبودند، حکومت بر مردم را نپذیرفتند و اقدامى براى تشکیل حکومت انجام ندادند; و نیز هنگامى که آن را از دست دادند، حکومت را رها نمودند. دو آموزه هجرت و بیعت در سیره معصومان(ع) دلیلى بر احترام آنها به حق تعیین سرنوشت مردم است.
واژه های کلیدی: هجرت، بیعت، رأی اکثریت، حق تعیین سرنوشت، آرای عمومی.