عنوان
تحلیل تطبیقی کار ویژه حکم حکومتی در دفع مفسده یا جلب مصلحت در آراء فقهای مکتب نجف و قم با تاکید بر اندیشه آیت الله خویی و امام خمینی
نویسنده
بیگی، مجید | خلعتبری، حسام الدین | صدقی، محمد | علی کربلایی پازوکی
اصطلاحنامه
آیت اله خویی | امام خمینی (Imam Khomeini) | حکم حکومتی (Act of state) | خمینی، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۷۹ - ۱۳۶۸. (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI) | خوئی، سید ابوالقاسم، ۱۲۷۸ - ۱۳۷۱. (Khooi, Seyed Abu l-Qásim) | مکتب عرفانی نجف (Najaf school of Sufi) | مکتب فقهی قم (Qom school of Islamic law)
ناشر
فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، پاییز 1397، شماره 54، ص.: 27-44.
تاریخ نشر
1397
توضیح
حکم حکومتی به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای اداره جامعه اسلامی در دست حاکم دینی است که حکومت به سبب آن از اقتدار ویژه ای جهت رتق و فتق امور اجتماعی زندگی مسلمین برخوردار می شود. اعمال این اقتدار منوط به تامین مصلحت می باشد. مصلحت می تواند به معنی ضد مفسده و یا به معنی نقیض مفسده بیاید. مکاتب فقهی نجف و قم به عنوان دو مکتب اصلی فقاهت امامیه به علت داشتن مبانی و منهج متفاوت اجتهادی، در بحث و بررسی کارویژه حکم حکومتی در دفع مفسده یا جلب مصلحت رویکرد متفاوتی دارند. مکتب نجف به سبب ملاک انگاری حفظ نظام در تاسیس حکومت، کارویژه حکم حکومتی را در دفع مفسده از نظام می داند که در این صورت حکم حکومتی با حصول عناوین ثانویه جواز صدور پیدا می کند. اما مکتب قم به سبب باورمندی به ولایت مطلقه فقیه، کارویژه حکم حکومتی را علاوه بر دفع مفسده از نظام، در تامین رفاه عمومی و جلب مصالح تحسینی می داند که همین امر موجب توانمندی حکم حکومتی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی می شود.
واژه های کلیدی: حکم حکومتی، مکتب نجف، مکتب قم، امام خمینی، آیت الله خویی.