عنوان
بررسی فقهی و حقوقی مرگ آسان در ادیان الهی و مذاهب اسلامی
نویسنده
اصطلاحنامه
اتانازی (Euthanasia) | احکام جزایی (Judgments, Criminal) | اخلاق (Ethics) | اخلاق پزشکی (Medical Ethics) | ادیان ابراهیمی (Ibrahim Religions) | اسلام (Islam) | اصول فقه شیعه (Islamic law, Shiites -- Interpretation and construction) | پزشک و بیمار (Physician and patient) | پزشکی (فقه) (Medical laws and legislation (Islamic law)) | جرم (Offence) | خودکشی (Suicide) | دیه (Blood Money) | سقط جنین (Miscarriage) | علوم اسلامی (Islamic science) | فقه -- کشورهای اسلامی (Islamic law -- Islamic countries) | فقه اهل سنت (Islamic law, Sunnites) | قتل (Murder) | قتل از روی ترحم (Euthanasia) | قصاص (Retaliation) | مرگ آسان (Euthanasia) | مرگ آسان (فقه) (Euthanasia (Islamic law)) | مرگ مغزی (فقه) (Brain death (Islamic law))
استادراهنما
محمد صادق علمی
استادمشاور
حسین ناصری مقدم
محل نشر
مشهد
تاریخ نشر
۱۳۸۸
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
ش، ۱۷۵ ص.
زبان
فارسی
توضیح
در اسلام به دلیل مطرح نبودن اتانازی در زمان شکلگیری فقه، به بیان احکام فقهی و حقوقی این موضوع در فصلی مجزا پرداخته نشده است. اتانازی از دیدگاه اسلام به هر دلیل و انگیزهای حتی از روی ترحّم و دلسوزی هرگز جایز نیست. اما باید گفت اتانازی، واژهای عام است که گرچه در نگاه اول در میان جوامع، ادیان و مذاهب مختلف دیدی منفی نسبت به آن وجود دارد، اما مواردی از آن تحت عناوینی همچون مرگ مغزی، کمبود امکانات پزشکی و اقتصادی و... صورت میگیرد. و حتی مواردی از آن را میتوان تحت عنوان خودکشی مورد بررسی قرار داد. این تحقیق دارای چهار بخش است که بخش اول کلیات بحث، بخش دوم بررسی دیدگاه ادیان و برخی جوامع در مورد اتانازی، بخش سوم بررسی فقهی، حقوقی و اخلاقی آن و بخش چهارم ارتباط و یا عدم ارتباط اتانازی با مواردی همچون خودکشی، مرگ مغزی و سقط جنین را مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت این نتیجه گرفته می شود که برخی از انواع آن، از سوی برخی ادیان، جوامع و مذاهب و برخی فقیهان معاصر جایز دانسته شده است. و علیرغم اینکه کسی نباید در تسریع مرگ بیمار اقدام نماید، نباید به طولانی کردن دوره احتضار هم پرداخت.
واژههای کلیدی: مرگ آسان، خودکشی، مرگ طبیعی، قتل، مرگ مغزی، حیات مستقر، قصاص، دیه.