عنوان
بررسی فقهی و حقوقی مرگ ترحمی (اتانازی)
نویسنده
اصطلاحنامه
اتانازی (Euthanasia) | اخلاق (Ethics) | بیماران (Patients) | پزشک و بیمار (Physician and patient) | حقوق (Law) | خودکشی (Suicide) | خودکشی به کمک دیگران (Assisted suicide) | عسر و حرج (Distress and constriction (Islamic law)) | قتل از روی ترحم (Euthanasia) | قصاص (Retaliation) | قواعد اخلاقی | مرگ آسان (Euthanasia) | مسئولیت جزایی (Penal Responsibilitiy) | مسائل اخلاق زیستی (Bioethical Issues) | نظام حقوقی ایران
استادراهنما
جواد سرخوش
استادمشاور
سید مسلم حسینی ادیانی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
۱۳۸۸
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
۲۰۷ ص.
زبان
فارسی
توضیح
مرگ ترحمی( اتانازی) عبارت است از مرگ خود خواسته ی فردی که دچار بیماری لاعلاجی گشته است که به سبب آن ، فرد درد و رنج فوق العاده ای را متحمل می شود که با توجه به دانش پزشکی امروزی نمی توان برای وی به درمان یا راه علاجی امیدوار بود . با توجه به مبانی مختلف فقهی ، نظرات متفاوتی از سوی صاحب نظران درباره ی نقش رضایت چنین فردی جهت سلب حیات از خویش ارائه گردیده است . برخی مرگ ترحمی (اتانازی) را به طور کلی مصداق قتل یا خودکشی دانسته و در نتیجه آن را حرام شمرده اند و رضایت بیمار را منافی مسئولیت کیفری سلب کننده ی حیات نمی دانند در حالی که برخی دیگر بر اساس قاعده ی لاحرج آن را جایز می شمرند و از این رو برای سلب کننده ی حیات مسئولیت حقوقی وکیفری قائل نیستند.از آن جا که قاعده ی لاحرج بر جمیع ادله ی احکام اولیه به طور عام حکومت می کند لذا این قاعده ، اساس فقهی این نظریه را تشکیل داده است؛ بر اساس این نظریه اگر حرج فرد مبتلا به بیماری لاعلاج غیر قابل تحمّل باشد و نتوان حرج وی را به هیچ طریقی کاهش داد ، می توان حق اذن به ختم حیات را برای این گونه بیماران قائل شد . از سوی دیگر می توان گفت رضایت مجنی علیه فی الجمله از علل موجهه ی جرم محسوب می شود و با تأثیر در رکن قانونی جرم موجب از بین رفتن عنوان مجرماه رفتار مرتکب می شود و درتنیجه اسناد مادی یا رکن موضوعی مسئولیت را زائل می سازد .
واژههای کلیدی: مرگ ترحمی، حرج، اذن به قتل، مسئولیت کیفری.