عنوان
رشوه غیرقضایی از منظر اهل بیت(ع)
نویسنده
اصطلاحنامه
رشوه -- جنبه های اجتماعی | رشوه -- جنبه های حقوقی | رشوه -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Bribery -- Religious aspects -- Islam) | رشوه -- قوانین و مقررات -- ایران (Bribery -- Law and legislation -- Iran) | رشوه (فقه) (Bribery (Islamic law)) | عدالت اجتماعی (Social Justice) | کارکنان (Personnel)
استادراهنما
خالد غفوری الحسنی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1396
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
موضوع رشوه از زمانهای خیلی دور در بین جوامع بشری رواج داشته و از عیوب و بلکه بلاهایی است که از دیر زمان دامنگیر انسان بوده و هم اکنون نیز با شدت بیشتری ادامه دارد و در بسیاری از کشورها ریشه دوانده و زیانهای فراوانی را به بار میآورد. دین مبین اسلام نیز بر حرمت آن تأکید کرده و این موضوع از صدر اسلام تاکنون مورد توجه ائمه معصومین(7) و فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی بوده است و در حقوق و قوانین موضوعه ایران نیز بهطور جدی مورد بحث قرار گرفته است.از آنجاییکه فقهاء، در کتب فقهی خود در مورد رشوه مطالب و مباحثی را اختصاص دادهاند، ولی بیشتر به باب قضاوت پرداختهاند و به رشوه غیرقضائی اجمالاً اشاره کردهاند و در کتب عصر ما نیز بیشتر از جنبه اجتماعی بررسی شده است و همچنین باید جامعه را نسبت به حکم رشوه در غیرقضاوت و بیان مصادیق آن آگاه کنیم، لذا بیان مصادیق این امر در جامعه بسیار ضروری است، تا بستری مناسبی باشد برای متصدیان امر که به وضع قوانین و مقررات مناسب اقدام کنند و برای کنترل و جلوگیری از دریافت آن در ادارات و نهادهای غیرقضائی چارهای بیندیشند.رشوه گرچه در اصل در مورد قضاوت به کار رفته، ولی از نظر عرف معنی وسیعی دارد و هرکس پول، هدیه، انعام و بخشش و یا حتی خدمتی را به هر اسم و هر عنوانی از کسی دریافت کند که در مقابل آن حقی را باطل کند یا باطلی را حق نماید؛ به وسیله ی ادله ی اربعه می توان حکم حرمت را به مورد غیرقضاء نیز سرایت داد، در مورد حکم ثانویه رشوه نیز با بررسی قواعد فقهی نظیر قاعده حفظ نظام، قاعده حقالنّاس و قاعده عدالت اجتماعی به هیچ عنوان حکم حرمت تغییر نمی کند، فقط در مورد قاعدهی اضطرار استثنائی وجود دارد که در موارد اضطراری، احقاق حق و دفع ظلم میتوان رشوه پرداخت کرد از حکم حرمت خارج می شود.
واژه های کلیدی: رشوه، کلی منصفانه، محتوای کلروفیل.