عنوان
بررسی مبانی و ادله جایگاه ولایت جائر در فقه اسلامی
نویسنده
استادراهنما
قاسم جعفری
استادمشاور
سید محمد صدری
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1393
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
”الحمد لله الذی هدانا سواء السبیل و أوضح لنا صراطَه المستقیم و نوَّر قلوبَنا بِالدینِ وَ الشُکر لَه عَلی ما أولانا بِه مِن عظیمِ النِعَم،وَ المِنّهُ لَهُ علی ما حَبانا بِه مِن خَیرِه الذی عَمّ."و بعد شکر می کنیم خداوند را به خاطر بعثت انبیاء و ائمه در جامعه بشری و ارسال قانون و دستور به همراه آنها که متکفل سعادت بشریت است."وَ لا تَرکَنوا إلی الذینَ ظَلَموا فَتَمَسَّکُمُ النارُ" (سوره هود-آیه113)و به کسانیکه ستم کرده اند متمایل نشوید که آتش (دوزخ)شما را فرا می گیرد. این تحقیق با موضوع «بررسی مبانی و ادله جایگاه ولایت جائر در فقه اسلامی» سعی دارد تا راهی روشن در تبیین مساله تعامل با حاکم جایر را فرا روی مسلمانان خصوصاً مسلمانان خارج از مرزهای ایران اسلامی قرار دهد. چرا که در ایران امروز به لطف خدا، حاکمیت در دست با کفایت ولّی فقیه است و ضرورت تعامل و همکاری علما با حاکمیت امری نیست که نیاز به شرح و توضیح داشته باشد. اما در خارج از مرزهای ایران اسلامی وضعیت به گونه دیگری است و این سئوال به طور جدی مطرح است که طلاب و عالمان دینی باید با حاکمان خود چگونه تعامل کنند و همکاری آنان با حاکمیت هایی که همسو با الگوی حکومتی اسلام نیستند، چه حکمی دارد.با توجه به این که ماهیت این تحقیق،توصیفی- تحلیلی می باشد برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از ابزار فیش برداری و نقل قول غیر مستقیم استفاده شده است.در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از دیدگاه امامیه،ولایت جائر جایز نیست مگر در موارد اضطرار در صورتیکه اهل سنت ولایت جائر را جایز می دانند.
واژه های کلیدی: حاکم جور، ولایت عامه فقیه، سلطان، حکومت، تقیه، امربه معروف و نهی از منکر.