عنوان
فرضیه زکات در نقود ورقیه (۲)
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهشهای اجتماعی اسلامی، سال 1376، شماره 8، ص.: 35-50.
تاریخ نشر
1376
توضیح
چکیده:
عتبار و مقبولیت جهانی دارند و در داد و ستدهای بین المللی به کار میآیند به سبب تغییر شکل و یا عدم استناد آنها به طلا و نقره مشمول مالیات شرعی نمیباشند؟!و بعبارتی دیگر آیا میتوان این دسته اسکناسها را(که به اذعان کارشناسان مسائل پولی بازمانده و شکل تکامل یافته نظام پولی گذشته از جمله درهم و دینار میباشند)به دلیل اینکه در ظواهر 1. اما اذا کان النقد لا یستند الی الذهب و الفضه کالنقود الورقیه فلا یعتبرP معاجم روایی نامی از آنها برده نشده است و به تبع آن در متون فقهی مورد بحث قرار نگرفته است، از هر نوع بار مالیات شرعی معاف دانست؟ در هر صورت با تحقیق و بررسی متون استدلالی شماری از فقهاء، این واقعیت به دست میآید که این عده از دانشوران ژرفاندیش با اذعان به ناکارآمدی و نامرسومی درهم و دینار، متأسفانه در اجماع متقدمین از فقها تجدید نظر نکردهاند و با نگرشی تردیدآمیز به یافتههای جدید خود، همان برداشتهای متقدمین را در رسالههای عملی خود منعکس مینمایند! 2 ب-رسمیت نقدین طرفداران این تفکر، ارتباط موارد فراوان مالیاتی و حقوقی به نظام پولی نقدین را نشانگر رسمیت و ثبات این سیستم پولی از دید اسلام میدانند؛در باور ایشان و مجموعه احادیث و بیاناتی که نسبت به درهم از سوی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسیده است، نشان از احکام شرعی و موضوعات مربوط به نقدین و تأیید آن میباشد و این نشانگر این است که در دایره مسائل حقوقی و مالیاتی جز نقدین شکل پولی دیگری اعتبار ندارد.
واژه های کلیدی: زکات، درهم و دینار، مالیات، پول، طلا و نقره، نقدین و اسلام، کنز