عنوان
رابطه حقوقی و شرعی کودک با صاحبان جنین (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
بانوی صاحب رحم جایگزین (Surrogate Mother) | تلقیح مصنوعی انسان (فقه) (Artificial insemination, Human (Islamic law)) | جنین (Fetus) | حقوق (Law) | حقوق خانواده (Family Law) | حقوق خصوصی (Private Law) | رحم اجاره ای | رحم جایگزین | شرع | فقه و حقوق | کودک (Child) | مادران جایگزین (Surrogate mothers) | مشروعیت (Legitimism) | نسب (Parentage) | والدین (Parents)
استادراهنما
روشنعلی شکاری
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1380
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
موضوع تلقیح مصنوعی و مسایل مختلف مرتبط با آن چندی است که بحثهای زیادی را در محافل حقوقی و فقهی و پزشکی برانگیخته است که از آن جمله مسئله مادرجانشینی است .ترتیبات مادرجانشینی به دو صورت کلی تقسیم میشود که عبارتند از: جانشینی در بارداری و جانشینی با باروری مصنوعی، که در هر دو شکل آن قائل به مشروعیت عمل میباشیم.این وضعیت را عدهای از فقها و حقوقدانان در تحت برخی عقود معینه از قبیل اجاره و عاریه آوردهاند که بنظر میرسند اطلاق عناوین عاریه و اجاره خالی از اشکال نباشد.لیکن در صورت اصرار بر آن غالب عقده اجاره اشخاص میتوان آورد.فتاوی فقهای معاصر بر صحت قرارداد مزبور نظر دارد، لیکن برخی از آنان در موضوع، قائل به احتیاط گشتهاند.در خصوص مسئله نسب ، از آنجایی که قانون مدنی تنها رابطه طفل متولد از زنا با طرفین نطفه را دارای اعتبار نمیداند و از آنجا که موضوع مادرجانشینی ارتباطی با زنا ندارد، نسب ناشی از مادرجانشینی صحیح و مشروع است و یا حداقل نامشروع نمیباشد.با توجه به اینکه ما قائل به نسب صحیح در مادرجانشینی هستیم کلیه آثار نسب صحیح بر روابط بین طفل متولد از مادرجانشین و ابوین بر آن حاکم خواهد بود.در خصوص تعیین والدین در مورد پدر، موضوع قابل بحث چندانی نیست و پدر حکمی که صاحب اسپرم نیز میباشد پدر بعنوان پدر قانونی شناخته میشود.اما در خصوص مادر سه نظریه مختلف وجود دارد، که عدهای مادرحکمی را مادر قانونی و عدهای دیگر مادرجانشین را مادر قانونی و دسته سوم هر دو مادر را مادر قانونی میدانند.
واژه های کلیدی: رابطه حقوقی، رابطه شرعی، اسلام، تلقیح مصنوعی، والدین.