عنوان
حکمت تشریع عده، اقسام و احکام مترتب بر آن
نویسنده
اصطلاحنامه
ازدواج (Marriage) | رحم (Uterus) | طلاق (Divorce) | عده (Eddeh) | عده طلاق | فقه اسلامی
ناشر
فصلنامه آموزههای فقه مدنی، سال 1394، شماره 11، ص.: 73-88.
تاریخ نشر
1394
توضیح
یکی از مهم ترین مسائل طلاق، عدّه است که بیشتر جنبه تکلیفی دارد. ممکن است یک عمل عبادی باشد. به این معنی که پس از انحلال قانونی ازدواج، زنان باید مدت اجازه ازدواج مجدد را رعایت کنند. با توجه به کلام اهل بیت و با شکل انحلال و شراکت، عدّه را می توان به 8 قسم تقسیم کرد که هر یک از آنها قسمت های مختلفی دارد. در مواردی که احتمال آن مربوط به زمان نزول قرآن و ورود سنت است، صراحت در قرآن و سنت رعایت نشده است. واقعیت عدّه دارای ادله مسلم فقهی و دارای انواع مختلف و احکام خاص اسلامی است، ولی اگر بتوان به فلسفه عدّه دست یافت، شاید بتوان از این طریق به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. اگر چه درک فلسفه تأسیس احکام اسلامی امتیازی است که به ارتقای بینش انسان نسبت به احکام اسلامی کمک می کند و نقشی در واقعیت وجوب اجرای احکام اسلامی ندارد. توجه به خصوصیات مشترک زنانی که عدّه ندارند، به معنای تطهیر و پاکسازی رحم از فرزندان (برای اطمینان از باردار نبودن زن) است و مرد (شوهر او) میتواند بدون عقد جدید به زن مطلقه خود رجوع کند. دوره عدّه، به خوبی نشان می دهد که هدف مهم عدّه، جلوگیری از جدایی کامل زن و مرد و از بین رفتن خانواده است. نوشتار زیر با بررسی آیات قرآن کریم و روایات اسلامی و بررسی سخنان فقیهان اسلامی سعی دارد با بررسی معیار و هدف (حکمه) اقامه عدّه، به سؤالات مربوط به آن پاسخ دهد.
واژه های کلیدی: طلاق، ازدواج، عده، حکمت تشریع، رحم، دستگاه های طبی، تربص، فلسفه عده