عنوان
بررسی فقهی و حقوقی سقط جنین ناشی از زنای به عنف
نویسنده
اصطلاحنامه
زنا (فقه) (Adultery (Islamic law)) | سقط جنین -- قوانین و مقررات | سقط جنین (Miscarriage) | سقط جنین (فقه) | سقط جنین عمدی -- قوانین و مقررات -- ایران (Abortion -- Law and legislation -- Iran) | سقط جنین عمدی -- قوانین و مقررات (Abortion -- Law and legislation) | سقط جنین عمدی (Abortion) | سقط جنین عمدی (فقه) (Abortion (Islamic law)) | فقه و حقوق
استادراهنما
راضیه قاسمی
استادمشاور
زهره حاجیان
محل نشر
اصفهان
تاریخ نشر
1394
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
سقط جنین، از مسائلی است که در نزد هر مکتب و آیین پذیرفته شده نیست و در اسلام، این عمل به شدت مذموم دانسته شده است. اسلام، در عین واقع بینی، بر اساس مبانی اسلامی، در اکثر موارد سقط جنین را حرام و نامشروع می داند حتی اگر ناشی از زنای به عنف باشد مگر در صورتی که ادامه بارداری برای سلامت مادرخطر داشته باشد و فقه امامیه نیز با روشن بینی مبانی مستحکم، با این معضل اجتماعی برخورد کرده است و البته در برخی موارد، سقط جنین ناشی از زنای به عنف را مجاز دانسته ، ولی با جواز بی قید و شرط آن مخالف است. در نظام حقوقی ایران که قوانین و مقررات آن برگرفته از فقه امامیه است، برخلاف نظامهای حقوقی جوامع غربی که سقط جنین را نشانه افتخارآمیز شخصیت و آزادی زن می دانند همانند کشور اتریش که به قوانین سقط جنین پای بند نیست و سقط جنین را در هر مکانی و نه فقط توسط پزشکان زنان و زایمان و ماماها اعمال می کندو در کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز قانونی برای سقط جنین وجود ندارد و فرآیند سقط در همه بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و غیر دولتی اعمال می شود ،سقط جنین حرام و مطابق قانون مجازات اسلامی دارای مجازات میباشد.با توجه به عنوان تحقیق، این بررسی به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته و در این راستا به بررسی منابع و مستندات موجود در حوزه مبانی فقه شیعی و دیدگاههای فقها و عالمان شیعی و در زمینه سقط جنین پرداخته، و سعی گردیده وجوه مختلف موضوع بررسی شود و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی (کتابخانه ای) بوده است.
واژه های کلیدی: سقط جنین، زنای به عنف.