عنوان
بررسی فقهی و حقوقی کاهش جنین
نویسنده
اصطلاحنامه
سقط جنین -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Miscarriage -- Religious aspects -- Islam) | سقط جنین (Miscarriage) | سقط جنین (فقه) | سقط جنین عمدی -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Abortion -- Religious aspects -- Islam) | سقط جنین عمدی -- قوانین و مقررات -- ایران (Abortion -- Law and legislation -- Iran) | سقط جنین عمدی (Abortion) | سقط جنین عمدی (فقه) (Abortion (Islamic law)) | سقط درمانی (Abortion, Therapeutic) | عسر و حرج (Distress and constriction (Islamic law)) | فقه و حقوق
استادراهنما
محمدباقر پارساپور
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1392
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
موضوع کاهش جنین در حاملگی های چند قلویی موضوعی جدید و مبتلا به است که از آنجاییکه قوانینی متناسب با این امر وجود ندارد و حتی از لحاظ شرعی نیز دستور العمل صریحی وجود ندارد در این پژوهش سعی بر آن بوده که این ابهامات بر طرف شود و زوجین از سردر گمی خلاصی یابند.ضمنا روش تحقیق نیز کتابخانه ای_میدانی است.و اما در مواردی که بیش از یک جنین در رحم مادر وجود دارد و به تشخیص پزشک برای ادامه حیات مادر، برطرف نمودن مشقت زیاد او یا جلوگیری از سقط کامل جنینها احتیاج به تقلیل(کاهش) جنینها است،جنسیت نمیتواند معیار مناسبی باشد . استفاده از معیار سلامت و عدم توجه به حق حیات جنین معیوب نیز به تنهایی معیار مناسبی نبوده و تا زمانی که احتمال تأثیر عیب جنین بر سلامت بارداری وجود ندارد نمیتوان در انتخاب جنین اخراجی به معیار سلامت توجه نمود و جنینی را که معیوب است اخراج نماییم. در انتخاب جنین اخراجی بایستی به معیار سهولت توجه نموده و جنینی را انتخاب نماییم که به واسطه سهولت در اخراج آن سلامت بارداری کمتر صدمه ببیند. اگر وجود جنین نابهنجار، تأثیری بر جنینهای دیگر نداشته باشد با در نظر گرفتن قاعده عسر و حرج، تا قبل از ولوج روح (چهار ماه) امکان حذف این جنین میباشد. (حکم این مورد همانند احکام سقط درمانی است) ولی اگر ناهنجاری در یک جنین، ادامه حیات جنینهای دیگر را به خطر بیاندازد، با توجه به قواعد حاکم بر تزاحم (رعایت موارد رجحان)، تا زمانی که از نظر پزشکی امکان حذف جنین وجود دارد، (معمولاً شش ماه) باید برای حفظ جنین یا جنینهای سالم، جنین ناقص را حذف کرد هرچند بعد از زمان ولوج روح باشد(نظر نگارنده). در کاهش جنین باید میان دو مورد تفکیک قائل شد: اول در مواردی که به دلایلی همچون سلامت (به این معنی که جنینی که از سلامت بیشتری برخوردار است حفظ شود) یا سهولت دسترسی، (به این معنی که جنینهایی معمولاً حذف میشوند که در دسترس هستند) حذف جنینی مقدم بر جنین دیگر است، در این موارد براساس اطلاعات و آزمایشهای پزشکی عمل میشود. دوم در مواردی که نتوان به هر دلیلی جنینی را نسبت به دیگری مقدم دانست، پیشنهاد میشود ابتدا این اختیار را با تنقیح مناط از آیه 233 سوره بقره («فان ارادا فصالاً عن تَرَاض منّهُمَا وَتَشاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیهِمَا» «اگر پدر و مادر بخواهند با رضایت و مشورت یکدیگر فرزندشان را از شیر بازگیرند مرتکب گناهی نشدهاند») در صورت توافق بر عهده والدین گذاشت تا پیشنهاد حذف هر جنینی را که میخواهند، بدهند. (برای مثال در جایی که در رحم مادر دو جنین پسر و یک جنین دختر است، والدین ممکن است با در نظر گرفتن جنسیت، پیشنهاد حذف یکی از جنینهای پسر را بدهند.) ولی در صورتی که آنها به توافق نرسیدند یا نسبت به این مسأله نظر خاصی نداشتند،النهایه با استنباط از فتوای امام خمینی (ره) در بحث سقط درمانی، موضوع با قرعه مشخص می شود.
واژه های کلیدی: کاهش جنین.