عنوان
کاربرد سلاح های کشتار جمعی از منظر اسلام
نویسنده
اصطلاحنامه
اسلام (Islam) | سلاح های کشتار جمعی (Weapons of mass destruction) | سلاح های هسته ای -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Nuclear weapons -- Religious aspects -- Islam) | سلاح های هسته ای (Nuclear Weapons) | سلاح های هسته ای (حقوق بین الملل) (Nuclear weapons (International law)) | مجتهدان و علما -- دیدگاه درباره سلاح های هسته ای ('Ulama -- Views on nuclear weapons)
ناشر
فصلنامه مطالعات بینالمللی، بهار 1395، شماره 48، ص.: 77-111.
تاریخ نشر
1395
توضیح
انسان اولیه همواره نگران و دلواپس بنیادیترین نیازهای زندگی خود یعنی غذا، پوشاک و پناهگاه بود. در این راستا تلاش بسیاری نمود؛ به تدریج نیازهای مادی او افزایش یافت و زندگی کردن به صورت اجتماعی را بر اساس ضرورت و نیاز فراگرفت. مجبور به اندیشه و تفکر در مورد آینده و راههای رسیدن به منافع شخصی خود شد و برای رسیدن به منافع خود منافع دیگری را نادیده گرفت. برای رسیدن به خواستههایش دست به جنگ و غارت زد، و برای این کار از هر نوع سلاحی که در اختیار داشت استفاده کرد. با گذر زمان و پیشرفت علم، سلاحهای در دست بشر نیز ارتقاء یافت و به تدریج استفاده از سلاح کشتار جمعی اتفاق افتاد. با مرور زمان و ازدیاد جنگ در تاریخ، بشر متوجه تلفات و خطرات ناشی از جنگ که او را تهدید میکرد شد. سلاحهای کشتار جمعی که موجب آسیب زیادی در جنگها شده است، با کرامت انسانی و اصول عدالت ناسازگار است. بسیاری از مذاهب، فلاسفه و حقوقدانان درطول تاریخ تلاش کردند که جلوی این همه تلفات را بگیرند. با شکل گیری حقوق بین الملل و پایه گذاری قوانین بینالمللی سعی شد از تلفات انسانی جلوگیری شود. اما باید اشاره کرد که قبل از به وجود آمدن حقوق بینالملل، اسلام و ادیان دیگر به مسئله کرامت انسانی و حق حیات توجه ویژهای داشتند و ظلم و ستم را نمیپذیرفتند. آن چه که درمقام تحقیق درباره سلاحهای کشتارجمعی توجه به آن در دوران کنونی ضروری است، نظریات و دیدگاههای اسلامی موجود درمورد استفاده از این سلاحها میباشد و پرداختن به این سوال مهم که آیا اسلام این سلاحها را مجاز میداند؟
واژههای کلیدی: جنگ، سلاح کشتارجمعی، کرامت انسانی، اسلام.