عنوان
بررسی رویکرد فقه امامیه و اهل سنت به نگهداری سلاح های کشتارجمعی به عنوان عامل بازدارنده (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
آیات (Verses) | تحریم (Sanction) | سلاح های کشتار جمعی (Weapons of mass destruction) | سلاح های کشتار جمعی (فقه) (Weapons of mass destruction (Islamic law)) | سلاح های هسته ای -- جنبه های مذهبی -- اسلام (Nuclear weapons -- Religious aspects -- Islam) | سلاح های هسته ای (Nuclear Weapons) | سلاح های هسته ای (فقه) (Nuclear weapons (Islamic law)) | فقه امامیه | فقه اهل سنت (Islamic law, Sunnites) | فقه جعفری (Islamic law, Ja'fari) | مشروعیت (Legitimism) | ممنوعیت
استادراهنما
سیدمحمدحسن سیادت
استادمشاور
محمود اکبری، ایوب امرایی
محل نشر
لرستان
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
موضوع ممنوعیت تولید، نگهداری و به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی، اعم از هستهای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل جهانی و مطرح در دوران معاصر است به گونهای که اجماع فقها تولید و به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی را ممنوع دانستهاند. اما آن چه که در این پایان نامه مطرح خواهد بود آن است که از منظر بسیاری از فقه پژوهان، نگهداری سلاحهای کشتار جمعی، نه به قصد استفاده از آن در صحنه پیکار، بلکه به دلیل ارعاب دشمن میتواند خاصیت بازدارندگی داشته باشد و در نتیجه دشمن با ملاحظه سلاح موجود، هرگز فکر تجاوز را نیز نخواهد کرد. همچنین تولید و انباشت این سلاح میتواند باعث قدرت افزایی شده و سلطه دشمن را از بین ببرد؛ از این رو قدرت فشار و چانه زنی حکومت اسلامی را افزایش میدهد. لذا هدف از پژوهش حاضر تبیین فقهی نگهداری سلاحهای کشتار جمعی به عنوان عامل بازدارنده خواهد بود. یافتهای پژوهش حاکی از آن است که قواعد فقهی متعددی همچون نفی سبیل ،حرمت اقدام سالب نفوس عامه، لاضرر و لاضرار و ... بر عدم مشروعیت نگهداری سلاحهای کشتار جمعی دلالت دارند اما با نگرش در آیه 60 سوره انفال و تأکید بر عدم تسلط سایرین بر مسلمانان و پیشگیری از تعدی کافرین بر مسلمانان به نظر میرسد بازدارنده بودن نگهداری سلاحهای کشتار دسته جمعی قابل توجیه باشد. همچنین روایاتی مبنی بر تسلط مسلمانان بر کفار در جهت بازدارنده بودن نگهداری سلاحهای کشتار جمعی مطرح است.
واژههای کلیدی: سلاح هسته ای، سلاح های کشتار جمعی.