عنوان
بررسی فقهی و حقوقی ساخت و استفاده از وسایل کشتار جمعی
نویسنده
اصطلاحنامه
سلاح های شیمیایی (Chemical Weapons) | سلاح های کشتار جمعی (Weapons of mass destruction) | سلاح های کشتار جمعی (فقه) (Weapons of mass destruction (Islamic law)) | سلاح های میکروبی (Biologic Weapons) | سلاح های هسته ای (Nuclear Weapons) | سلاح های هسته ای (حقوق بین الملل) (Nuclear weapons (International law)) | سلاح های هسته ای (فقه) (Nuclear weapons (Islamic law)) | فقه و حقوق
استادراهنما
محمدحسن جوادی
استادمشاور
رضا نیکخواه سرنقی
محل نشر
ارومیه
تاریخ نشر
1392
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
اصطلاح «سلاح های کشتار جمعی» برای نخستین بار در 28 دسامبر 1937 در گزارش یک خبرنگار در روزنامه تایمز ابداع شد. عمدتاً سلاح های شیمیایی، بیولوژیک و هسته ای را سلاح های کشتار جمعی می دانند.در نظام حقوقی اسلام از واژه جهاد به جای جنگ استفاده شده است.با این بیان روشن می شود کهریشه بحث و بررسی از موضوع سلاح های کشتار جمعی را در فقه شیعه باید در زمره مبحث جهاد تتبّع و جست و جو کرد.آیتالله العظمی خامنهای(مد ظله العالی)می فرماید:«ما کاربرد این سلاحها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان میدانیم.» تولید و نگهداری سلاح هسته ای از این نظر که سبب استفاده پیاپی از آن و افتادن در ورطه مسابقه تسلیحاتی میشود، مصداق قاعده سعی بر فساد و از نظر فقه شیعی ممنوع است.طبق قاعده وزر، تولید و استفاده از سلاح های اتمی که نه تنها یک نسل بلکه نسل های بعدی را هم از بین می برد، مجاز نیست.در کلیه مخاصمات مسلحانه، حق طرفین در انتخاب وسایل یا شیوه های مبارزه محدود است. استفاده از سلاح هایی که آسیب های غیر ضروری یا جراحات بیش از حد لزوم وارد نمایند، ممنوع است. تشخیص و تفکیک مبارزان و غیر مبارزان دارای ریشه های عرفی بسیار کهنی می باشد. اصل اساسی حاکم بر موضوع این است که نه جمعیت غیر نظامی و نه افراد غیر نظامی نباید هدف حملات قرار گیرند. برای معنای کشتار جمعی باید به ماده دوم کنوانسیون راجع به کشتار جمعی رجوع نمود. موضوع ساخت و استفاده از وسایل کشتار جمعی، سوای از مباحث فقهی و حقوقی، بیشتر ملاحظات سیاسی در آن دخیل می باشد.
واژههای کلیدی: کشتار جمعی.