عنوان
قیام علیه حاکم جور در فقه امامیه و اهل سنت با لحاظ فتاوای اهل سنت در جریان بیداری اسلامی
نویسنده
استادراهنما
محسن ملکافضلی اردکانی
محل نشر
قم
ناشر
تاریخ نشر
1393
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
170 ص.
زبان
فارسی
توضیح
مسألهی قیام علیه حاکم جور از جمله مسائل بسیار مهم فقه سیاسی به شمار میرود. بحث انقلاب و خروج از حاکم جائر و مستبد زمانی مطرح میشود که حاکم بر اساس موازین شرعی و فرامین و حدود الهی عمل نکند و حکومت از مسیر اصلی خود منحرف شود. امامیه عقیده دارد، چنانکه حاکم طبق دستورات و حدود الهی عمل نکند و اصرار بر روش مستبد و متهورانهی خویش داشته باشد و بازگرداندن وی از طریق ارشاد و نصیحت و مراتب اولیهی امر به معروف و نهی از منکر ممکن نباشد، قیام علیه وی جایز و بلکه واجب است. امامیه برای این نظر خود بر ادلهای از کتاب و سنّت از جمله آیات و روایات: امر به معروف و نهی از منکر، نهی از عبادت طاغوت و کفر به آن، نهی از رکون در برابر ستمگران، مذمت حاکمان ستمگر و مراجعه به آنها و ...، سیرهی معصومین و فلسفهی بعثت انبیاء استناد کردهاند. این در حالیست که در فقه سیاسی اهل سنت، بحث قیام علیه حاکم جور جایگاه چندانی نداشته و با توجیهات گوناگون، از قبیل لزوم حفظ نظام اسلامی و جلوگیری از هرج و مرج در جامعه، اجماع و با استناد به آیهای از قرآن و روایتهای متعددی از سنّت نبوی، سکوت و اطاعت محض از حاکم جائر و فاسق را مطلوب شرع دانسته و بدان عمل می-کنند. این تحقیق در نظر دارد با نگاهی به پدیدهی چند دههی اخیر خاورمیانه که باعث هوشیاری و خیزش کشورهای مسلمان که از آن به بیداری اسلامی تعبیر میشود، با تطبیق دیدگاه امامیه و اهل سنت به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این موضوع بپردازد.
واژههای کلیدی: حاکم جور، قیام، بیداری اسلامی، فقه سیاسی امامیه