عنوان
واکاوی مبانی تصمیمگیری مصلحت محور در نظام قواعد فقهی (با تأکید بر قاعده فقهی نفی ضرر)
نویسنده
ناشر
فصلنامه اسلام و مدیریت، تابستان 1396، شماره 11، ص.: 53-76.
تاریخ نشر
1396
توضیح
تصمیم گیری در علم مدیریت جزء لاینفک است به گونهای که برخی آن را برابر با علم مدیریت دانستهاند. در مکاتب مختلف مدیریتی این عمل بر اساس گونهای از مصلحتاندیشی و به طریق عکس همین مصلحتاندیشی، برای دوری از ضرر است. یکی از مشکلات این مسیر، عدم وجود معنای صحیحی از مصلحت و ضرراست. در مکاتب مدیریتی اینگونه از مصلحتاندیشی برخاسته از نگرش مادی آنها به انسان، علم و هستی است. لذا در فرآیند تصمیمگیری سازمانها، تصمیماتی غیرمتناسب با حقیقت وجودی انسان گرفته میشود که هرچند ظاهراً خیر او را در پی دارد امّا بدون توجه به بعد معنوی انسان است که اگر توجّهی حقیقی به حقیقت خلقت شود، روشن است که مصالح دنیوی انسان را نیز در پی نخواهد داشت. اسلام بر خلاف اندیشههای غربی انسان را دارای دو بعد مادی و معنوی میداند. مصالح و ضرر او نیز در این دو بعد معنا میشود و تصمیمگیری باید ناظر به این دو بعد باشد. این مقاله درصدد بیان تصمیمگیری مطلوب از منظر اسلام است و تصمیمی را مطلوب میشمارد که کاملاً با محوریت بعد معنوی انسان صورت گیرد؛ چراکه فقط در این صورت است که بعد مادی و مصالح مادی او نیز محقق میشود. چون اسلام خیرهای مادی را زائیده شده از خیرهای معنوی می داند، تنها در صورتی تصمیم صحیحی اخذ شده که با محوریت بعد معنوی صورت گرفته باشد و تنها در این صورت است که مصالح سه سطح فرد و سازمان و جامعه در دو بعد مادی و معنوی با یکدیگر تزاحم و تناقض نخواهند داشت.
واژههای کلیدی: تصمیم گیری، مصلحت مادی، مصلحت معنوی، قاعدهی لاضرر، ضرر مادی، ضرر معنوی