عنوان
بررسی فقهی تاثیر بیماری های وراثتی در انحلال نکاح و بارداری (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
جلال جلالی زاده
استادمشاور
ناصر مریوانی
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
1390
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
دین اسلام در راستای تأمین مصلحت انسانها به ویژه زندگی مشترک زوجین قبل از هر چیز سلامتی آنان را در اولویت قرار داده تا جامعهای سالم تشکیل دهند و در مقابل برای دفع ضرر هنگام وجود عیب و بیماری که با این مصلحت در تضادند، احکامی را صادر کردهاست. تأثیر بیماری وراثتی به عنوان عیب در انعقاد، انحلال نکاح و بارداری میتواند احکام ویژهای را به خود اختصاص دهد . با توجه به پیشرفت علوم و قدرت تشخیص عیب و بیماریهای زن و مرد و آثار منفی آنها در زندگی زناشویی میتوان انجام آزمایشهای پزشکی قبل از ازدواج را با استناد به دلایلی از قرآن، سنت و قواعد فقه ضروری دانست و حتی میتوان د به عنوان یک حکم حکومتی و شرط اتمام عقد مطرح باشد . وجود بیماری وراثتی در هر دو یا یکی از زوجین از عیوبی سبب انحلال نکاح محسوب میگردد و زوجین به دلیل دفع مفسده از هم جدا میشوند و این جدایی بنا بر رأی حنفیه و مالکیه طلاق و بنابر رأی شافعیه و حنابله که رأی راجح نیز میباشد، فسخ است. هرچند ازدواج فامیلی به عنوان یکی از عوامل بیماریهای وراثتی مطرح شده است شافعیه و حنابله ازدواج فامیلی را مکروه و مالکیه آن را مباح میدانند. رأی مالکیه با استناد به عدم نهی پیامبر (صلی االله علیه و سلم) و ازدواج فامیلی ایشان و غیر قابل استناد بودن "اغتربو لا تضووا" به دلیل موضوع بودن، ترجیح داده میشود. اما تحقیقات و یافتههای اخیر پزشکی نشان داده است که ازدواج فامیلی تأثیری در ایجاد بیماری وراثتی در نسل مادام که افراد خانواده از نظر وراثتی خالص باشند ، ندارد که این مطلب تأییدی بر رأی مالکیه میباشد. بیماری وراثتی خطرناک که قابل درمان نبوده، با اصل بقا و انجام واجبات ، متناقض و تهدیدی برای جان مادر باشد، عذر و ضرورت ی است که جلوگیری از بارداری، تعیین جنسیت و اسقاط جنین قبل و بعد از دمیدن روح را با استناد به برخ ی قواعد فقهی مباح میکند البته اباحه مقید به ضوابطی میگردد که منجر به فساد نشود.
واژههای کلیدی: فسخ، طلاق، بیماری وراثتی، بارداری، اسقاط جنین، تعیین جنسیت