عنوان
بررسی تطبیقی کرامت انسان از دیدگاه مذاهب خمسه (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
علی اکبر غفاری
محل نشر
بم
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
در دنیای کنونی وجود جنگهای مخرب و ویرانگر در صحنه های جهانی و همچنین سرکوب های وسیع قومی، مذهبی و سیاسی در کشورهایی که به روش های غیر دموکراتیک اداره می شوند، بیش از پیش متفکران عصر ما را به تامل و تاکید بر اصول جوهری انسان - بما هو انسان- وادار کرده است. از دیدگاه اسلام، انسان جانشین خداوند بر روی زمین است، نسبت به تمامیِ اسما علم و آگاهی دارد، مسجود همه فرشتگان است و به قدرت خداوند، از جنس کره زمین آفریده و از روح خدا در وی دمیده شده است. این حقیقت ممتد کشیده شده از زمین تا آسمان، تعبیرِ قدرتمند کرامت و مقام ارجمندی است که تنها انسان از آن بهرهمند است. کرامت به دونوع در قرآن کریم بیان شده: 1- کرامت ذاتی که غیر اختیاری بوده و خداوند برای همه انسان ها عنایت فرموده است و در بر گیرنده ی کرامت ذات او و اعضای بدن وی می باشد، « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» سوره اسراء آیه 70. و 2- کرامت اکتسابی، شرافتی است که انسان به صورت ارادی و با به کار انداختن توانایی و استعداد ذاتی خود در مسیر کمال و کسب فضایل اخلاقی به دست می آورد و ملاک امتیاز را بر مبنای تقوا استوار مینماید، « إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ الله أَتقاکُم» سوره حجرات آیه 18. با تکیه بر این کرامت و رشد آن است که هدایت و تربیت نبوی شکل می گیرد و انسان از کجی ها و ناراستی ها دوری می گزیند. قرآن اجازه نمی دهد یک نفر انسان مورد تمسخر یا بی احترامی و توهین قرار گیرد. غیبت کردن و سایر اعمال ناشایست را برای دیگران مذموم می داند. امنیت و آرامش زندگی همه ی مردم باید تضمین گردد. از توقیف کسی قبل از اثبات گناهش در یک دادگاه نهی نموده و حرمت و کرامت هر انسانی را واجب می داند.
واژههای کلیدی: کرامت انسان، مذاهب خمسه