عنوان
صحت و بطلان معاملات قاچاق کالا و ارز از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی
نویسنده
ناشر
مطالعات فقهی و فلسفی، بهار 1398، شماره 37، ص.: 82-108.
تاریخ نشر
1398
توضیح
در رابطه با حکم وضعی خرید و فروش کالای قاچاق، برخی از فقها قائلند به اینکه نهی در معاملات، مانند این مورد، اقتضای بطلان آنها را ندارد؛ به این دلیل که درست است معامله قاچاق، حرمت تکلیفی دارد و شارع میتواند نسبت به ارتکاب آن، عقاب کند، اما این باعث نمیشود که معامله کالای قاچاق و خرید و فروش آن باطل باشد، بلکه طرفین معامله، مالک ثمن و مثمن میشوند. البته در همین مورد، عدهای از فقهای دیگر، قائلند به اینکه مطلقا نهی در معاملات، مقتضی فساد و بطلان است. بنابراین، علاوه بر حرمت تکلیفی خرید و فروش کالای قاچاق، حکم به بطلان و فساد این نوع معاملات دادهاند. معـاملات کـالای قـاچـاق و ارز از لحـاظ رعـایت بندهای (1)، (2)، (3) ماده 190ق.م مشـکلی نداشـته، چنانکه عنصر قصد و رضا، معین بودن مورد معامله و اهلیت طرفین اصولاً موجود اســت، مگر خلاف آن ثابت شــود. اما با توجه به صــراحت بند (4) ماده 190، همچنین مـاده 348 ق.م، قـاچـاق کـالا و ارز از جهـت موضــوع غیرقـابـل انتقـال بوده و مشــروعیت ندارد. در جرمانگاری این معاملات به دلیل وضــعیت خاص مبیع و همچنین آسیبهای اجتماعی که به بار میآورد، باعث بطلان قرارداد میشود. در این مقاله سعی بر آن است که علاوه بر بررسی فقهی و حقوقی، صحت و بطلان معاملات قاچاق، مورد بررسی قرار گیرد.
واژههای کلیدی: قاچاق کالا، معاملات قاچاق، جرم انگاری قاچاق، بطلان معامله قاچاق، جرایم قاچاق، قاچاق ارز