عنوان
قلمروی مالکیت فضا و قرار در حقوق اسلام و غرب با تأکید بر نظرات فقهی حضرت امام خمینی (ره)
نویسنده
ناشر
فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، پاییز ۱۳۹۶، شماره ۱۳، ص.: ۱۸۱-۲۰۸.
تاریخ نشر
۱۳۹۶
توضیح
یکی از نیازهای حیاتی جوامع انسانی در عصر کنونی، بهرهبرداری مناسب از زمین و توابع آن است. «فضا» و «قرار» به عنوان ملحقات زمین همواره موضوع چالشهای فقه اسلامی و نظامهای حقوقی معاصر بوده است و به رغم پذیرش مالیت تبعی، در قلمرو آن تردید شده است و تعارض حقوق عمومی و خصوصی را به دنبال داشته است. فقهای متقدم «انحصاری»، «مطلق» و «دایمی» بودن را از ویژگیهای بنیادی حق مالکیت میدانند و براساس همین دیدگاه بر قلمروی بی حد و حصر فضای محاذی ادعای اجماع نمودهاند و صاحب زمین را مالک فضای فراسطحی، هر قدر که بالا رود، و فضای زیرسطحی، تا اعماق زمین، میپندارند و بسیاری از نظامهای حقوقی نیز به تأسی از همین طرز تفکر، قوانین و مقرراتی را وضع و تدوین نمودهاند. با وجود این نیازهای جوامع صنعتی و گسترش شهرنشینی و ضرورت توسعهی خدمات شهری از قبیل احداث مترو و تونلهای زیر زمینی، حفاریهای لازم جهت دسترسی به منابع انرژی و همچنین عبور شبکههای انتقال برق و خطوط مونوریل و ترانزیت هوایی، موجب شده است تا تعارض و تداخل حقوق عمومی و خصوصی شدت بیشتری به خود گیرد. در این راستا به رغم نظرات و دیدگاههای متعدد مبنی بر نفی مالکیت، محدودیت در مالکیت و اشتراک در نحوهی بهرهبرداری از فضا و قرار، حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یکی از فقهای برجستهای که ولایت و حکومت را توأماً پذیرفته است، تبعیت اعماق زمین و هوا را نسبت به املاک شخصی تا حدود احتیاجات عرفی و مازاد بر آن را مشمول «انفال» اعلام فرمودهاند و جمع بین حقّین را محقق ساخته است.
واژههای کلیدی: فضا، قرار، توابع زمین، مالکیت تبعی، انفال.