عنوان
فقه نظام اجتماعی
پدیدآورسازمانی
مدرسه فقاهت
ناشر
محل نشر
سایت مدرسه فقاهت
نویسنده
تاریخ نشر
1391/02/27
اندازه
14MB
زبان
فارسی
یادداشت
بحث ما در نظریة اجتماعی به اهدافی که انسانها را به حرکت در میآورند رسید واین اهداف را در صدد مقایسه بر آمدیم تا ببینیم انواع مختلفی که برای اهداف انسانی در نظر گرفته میشود چگونه میتوانند بر زندگی انسانها تأثیر گذار باشند وبا تقسیم ثنائی که انجام شد اهداف یا محدودند یا نامحدود به یک نتیجة کلی رسیدیم که اگر انسان هر نوع هدف محدودی را برای خود انتخاب کند این هدف محدود با همة ویژگیهای مثبتی که میتواند داشته باشد در طول مسیر زندگی انسانها اما بالأخره این هدف چون محدود است وپایان پذیر هست در آخر خط این انسان به بن بست میرسد به این معنی که این انسان اگر به آن هدف رسید یا باید از آن هدف دست بردارد وتغییر هدف بدهد یا انی که اگر بخواهد اسیر آنهدف بماند به حکم این که این هدف محدود است این محدودیت برای انسان مشکلات جدی در زندگی به وجود میآورد یعنی یک هدف تکراری روز مره برای انسان میشود که انسان بینهایت طلب را خسته میکند وانسان را به یک شبح وجود نه وجود حقیقی امت را به یک شبح بیشتر تبدیل میکند تا به یک حدود پایدار ومقاوم ودر نتیجه جوامع بشری با انتخاب هدفهای محدود وبه تعبیر قرآن کریم ان هی الا اسماء سمیتموها چون این اهداف بر آمده از درون خود جامعة انسانی است یک هدف بیرون متعالی نیست تا انسانها به سمت او حرکت کنند بالاخره این جوامع بشری به اینجا میرسند که این اهداف رنگ باختهاند وباید تغییر مسیر بدهند یا اگر حال وحوصلة تغییر مسیر نداشتند وحال وحوصلة نو آوری وجهش به سمت آن هدف واقعی نداشته باشند همچنان در یک گردابی به سر میبرند تا این جامعه آن وجود خودش را از دست بدهد این نهایت این جوامع بشری یک نهایت بسیار تلخی خواهد بود قرآن کریم هم در طول تاریخ اکثر جوامع بشری یا کل جوامع بشری که به غیر خدا روی آوردهاند سرنوشتشان را به خوبی تفسیر کرده ودر همین زندگی دنیا وضعیت آنها را مشخص کرده تا چه رسد به مراحل ما بعد زندگی دنیا اینجاست که شهید صدر میفرمایند با توجه به این واقعیت بسیار تلخی که در جوامع بشری ما میبینیم قرآن کریم سعی کرده است که این تناقضی واین تضادی که در درون انسان وجود دارد به خاطر این که این انسان مرکب است از جسم وروح از یک جسم مخدود مادة محدود به یک روح متصل ومرتبط به یک نامتناهی طبیعت روح انسان بینهایت طلب است کمال گرا است این انسانی که در درون خودش این کمال گرایی را دارد واز طرفی انوع محدودیتها او را فرا گرفته است عرض کردیم در جلسة گذشته این انسان چون آن نگاه نیاز به مطلق دارد اما نگاه او به مطلق خود به خود او را محدود میکند یعنی مطلق را میگیرد